Naturvetenskap – måste man ha Kånken och gummistövlar?

Nej det måste man såklart inte. Men om ni frågar mej så är det en väldigt trevlig livsstil 😉

Idag ska vi alltså prata naturvetenskap. Yaaaaay. Det absolut roligaste man kan läsa tycker jag, och jag är så glad att jag hamnade på naturvetenskapliga fakulteten. Det passar mej som handen i handsken.

Naturvetenskap vid Lunds Universitet

Inom naturvetenskap i Lund finns det 14 olika kandidautbildningar och 20 olika masterutbildningar och tillsammans är vi ca 2000 studenter som spenderar våra dagar på någon av dessa.

Läser du en naturvetenskaplig utbildning i Lund kan du vara säker på att du får en utbildning av högsta klass och som står sej bra internationellt. Av den anledningen väljer också många internationella studenter att läsa sina naturvetenskapliga utbildningar i Lund och du kan få klasskompisar från hela världen (på ett par program, inte alla).

Naturgeografi och Ekosystemvetenskap

Själv läser jag på kandidatutbildningen som heter Naturgeografi och Ekosystemvetenskap. Där märker jag inte riktigt av dom där 2000 studenterna. Vi är 14 personer i min klass och vi har sällan föreläsningar eller övningar med andra. På gott och ont såklart.

Jag är nu inne på min sista termin av kandidatprogrammet och kandidatuppsatsen (även kallad C-uppsats) börjar ta form, åtminstone i mitt huvud. Under utbildningens gång har jag fått lära mej mycket om klimat- och miljöfrågor, hur ekosystem samspelar i naturen, hur vindar och vatten formar vårt landskap, meteorologi, statistik och hur man kan använda kartor för att visa allt från spridning av föroreningar till kostnader för vägunderhåll i Kenya (Det fanns vissa planer på att döpa det grupparbetet till ”Ken ya feel it”, men vi skippade det.). Med andra ord, en bred utbildning som ger mej en bra grund för fortsatta studier eller jobbsökande.

Mycket praktiskt

Det bästa med min utbildning är ändå alla praktiska inslag. Diverse utflykter både inom och utom Sveriges gränser för att studera växtlighet, landskapsformer, jordtyper, vattenflöden, höjdskillnader och gud vet vad. Jag älskar det. Och då är man minsann glad för sina gummistövlar. 😉
Här kommer lite bilder från några av våra exkursioner:

24
Det gäller att vara sjukt koncentrerad när man ska mäta träd.
27
Helt okej utsikt för dagens lunch. Här studerar vi häftig geologi på Kullaberg i Skåne.
29
Det finns inget dåligt väder, så det så.
31
Här har vi byggt oss ett torn för att mäta flöden av koldioxid i luften.

15 april kommer närmare

Ni har väl inte missat att ansökan till höstens program och kurser har öppnat på Antagning.se? Ingen superpanik än men tänk på att inte sitta sista kvällen, det har hänt några gånger att sidan har kraschat då på grund av för högt besökstryck.

Jag har fått iväg min ansökan nu i alla fall, till masterutbildning till hösten. Hoppas jag kommer in!

//Susanne

PS. Idag har Lunds universitet bytt namn till Lundes universitet. Det tycker jag var på tiden. DS.

23
Här posar jag och fina Lunde i Lundagård.

april 1, 2016

Studier