När vi går över till distansutbildning från ena dagen till den andra.

Blommande träd i Lunds botaniska trädgård.

I måndags startade jag en ny kurs inom juristprogrammet – straff och straffprocessrätt. Superspännande! I onsdags gick vår utbildning över från att ha fem-sju schemalagda föreläsningar per vecka till att bli helt nätbaserat tills vidare.

Syftet är kristallklart – begränsa smittspridning av covid-19. Och vi studenter vill såklart vara med och göra vår del. Så hur blir det i praktiken?

Muntlig redovisning och salstenta görs om till hemtentor. Det byggs digitala rum där vi kan studera i grupp utan att behöva träffas. Och det har kommit schema med live-föreläsningar. Strukturen på kursen har lagts om, och lärarna anpassar sitt material. Allt för att vi ska kunna fortsätta våra studier, om än på ett lite annorlunda sätt.

För att erbjuda kontrast, så är det här också veckan då våren kom till Lund! En ny vardag ska få plats i en annan verklighet. Och nog ska det gå det också!

Bild tagen från gårdagens promenad i ett soligt botaniska trädgården.
mars 20, 2020

Studentliv Tema: vardag i bilder