När det inte riktigt går som man hoppats

Den där tentan i organisk kemi jag skrev om i förra veckan gick inte vägen. Det blir alltså omtenta, och på gott och ont redan nu på lördag. Gott, eftersom jag kommer ihåg det jag lärde mig till förra och alltså endast behöver gå igenom lite mer detaljer och försäkra mig mer om att jag ritar så att det syns vad jag gör. Ont, eftersom de nya kurserna nu är igång, och jag har en omtenta i en masterkurs i april som jag MÅSTE klara.

Det låter kanske lite udda att jag ska göra omtenta i en masterkurs samtidigt som jag läser grundkurser, men det är inget konstigt egentligen. Jag har nämligen inte riktigt följt den planerade studiegången för programmet jag läser, molekylärbiologi, utan läst kurserna i “oordning”. För vissa passar detta förfarande inte alls då man kanske inte alltid har de förkunskaper som “rätt” ordning skulle gett. Men för mig har det funkat bra, då jag p.g.a. min synskada har haft perioder med mycket läkarbesök och liknande. Jag vet att studievägledare brukar avråda starkt från att “hoppa mellan kurser” så som (och flera jag känner) gjort, men jag vill ändå påpeka att det beror på hur man är som person. Har man speciella livssituationer eller om man har lättare med studiemotivationen om man själv väljer ordning (ibland kan man inte välja då vissa kurser ligger som krav till ALLA andra, första halvåret får man alltså läsa “som man ska”) så tycker jag man ska prova! Funkar det inte kan man alltid göra om och göra rätt, så att säga 🙂

Att jag hoppat i kurserna, och faktiskt läst 30hp masterkurser redan, har gjort att jag inte gjort mitt kandidatarbete ännu. Detta hoppas jag dock kunna åtgärda till sommaren eller första delen av höstterminen. Var nämligen idag och pratade med en av de trevligaste och bästa professorer jag träffat hittills om att göra arbetet på hans avdelning. Så förhoppningsvis hittar han något som jag kan påbörja snart! 🙂

Avslutar med att bifoga en bild på min citronmeliss-planta, som mirakulöst nog börjat växa fint redan nu i mars, och min rabarber. Odling råkar – utöver den något galna sporten ultralöpning – vara ett stort fritidsintresse. Jag är inte så mycket för blommor till rabatter och liknande, utan gillar att odla kryddor (t.ex. citronmeliss), purjolök, chili, paprika, solrosor (till fåglarna till vintern), potatis och annat ätligt. Att ta vara på fritiden och lära sig att faktiskt våga vara fri (med andra ord: våga ägna sig helhjärtat åt något annat än plugget) är för mig lika viktigt som att sköta studierna. Det behövs en ventil när man läser på högskolan. Någonstans/någon gång då man kan slappna av, njuta, rensa tankarna och ha roligt. För vissa innebär denna ventil fester, nationsliv eller spex, men för mig innebär ventilen mååånga mils löpning (förutom nu, då jag har dragit på mig en inflammation i vristen på höger fot) och trädgårdsarbete. Vad ventilen är spelar dock ingen större roll så länge den fyller sin funktion!

1383786_10203175963337306_951484507_n 1520776_10203175963177302_1376677720_n

mars 25, 2014