Något annat att göra utanför studierna

Hej på er!

Lördag igen och helgmyset är i full gång. Hoppas ni känner samma sak. Idag tänkte jag skriva lite om vikten av att göra något annat under studietiden än bara plugga. Något intresse eller någon hobby som kan ta dina tankar från plugget en stund kan vara guld värt.

Oavsett vem du umgås med
Oavsett om det är dina pluggkompisar eller om du har ett kompisgäng i skolan och ett utanför, så tror jag det är bra att ha något annat än studierna att fokusera på ibland. I alla fall upplever jag att det är så.

Mitt intresse utanför studiebubblan handlar om att hitta rätt i skogen med karta och kompass. Kallas även orientering. Det där som alla hatade under grundskolan och gjorde allt för att slippa. Jag älskade det och gör fortfarande.

Mitt intresse
Orientering har alltid varit ett stort intresse och en stor del av mitt sociala liv finns där. Jag tillhör den där gruppen med ett kompisgäng i skolan och ett utanför.  För mej har det aldrig varit ett problem utan snarare tvärtom. Det har blivit lättare att koppla bort studierna en stund när jag umgås med mina skogstokiga vänner.  Vi behöver inte prata studier och föreläsningar vi inte begriper. Vi håller oss till andra viktiga saker så som till exempel: Vad har hänt sen sist? Vi ses inte så ofta så det finns gott om saker att prata om.

Den här helgen är en sådan helg när jag umgås med mina orienteringsvänner. Vi är i Halmstad på vårens tävlingspremiär. Några tävlar, några hejar på men alla äter grillad hamburgare från markan. Färden fortsätter till Ullared där vi har checkat in i stugor och ska göra varuhuset osäkert imorgon.

DSC_0364
Här ser ni orienterings glamourösa stil och delar vår “camp” på dagens kylslagna tävling utanför Halmstad.

Ny energi
Vi pratar inte så mycket om skolan. Och det är helt okej för jag vet att pluggeriet väntar på mej när jag kommer hem imorgon. Och då har jag massa ny energi med mej efter en jättetrevlig helg med mina vänner.

Och nej, jag menar inte att det där andra intressen måste vara orientering (även om det är förbaskat trevligt 😉 ).  Det finns gott om andra idrotter, det finns körer att sjunga i, spex att vara delaktig i, nationer att engagera sej i och mycket mer! Jag tror bara det är bra att hämta ny plugg-energi genom andra aktiviteter ibland. Vad tror ni?

Nu ska jag kila in till grannstugan här i Ullared. Det luktar tacos över hela området och jag är hungrig….

Puss&Kram

Susanne

mars 14, 2015

1. Alexandra

Hej, vet inte ifall du vet något om detta men hur anmäler man sig till Lunds orienterings klubb? Har länge velat börja orientera eftersom jag gjorde det lite när jag var liten och tyckte om det i grundskolan och så. Men känner mig som världens nybörjare xD

2. susanned

Hej Alexandra. Vad roligt att du läser våran blogg 🙂 Och självklart tycker jag att det är extra kul att du är intresserad av orientering. 😉 Klubben här i Lund, Lunds OK, har en hemsida (http://www.lundsok.se/) där den mesta informationen går att hitta. Alla är nybörjare i början, och det spelar ingen roll om man är barn eller vuxen, det brukar finnas nybörjarkurser för alla. Om dom ska ha någon sådan kurs nu till hösten vågar jag inte svara på, det bästa är om du tar kontakt med någon i klubben, det finns kontaktuppgifter på hemsidan. Där står också hur man går till väga om man vill bli medlem i klubben. Man brukar dock få vara med och träna lite med dom ändå under sin tid som student i Lund (det har jag gjort trots att jag är medlem i en Smålands-klubb).
    Lunds OK finns även på Facebook (https://www.facebook.com/Lunds-OK-206469325505/?fref=ts). Ett tips är att slänga iväg ett meddelande där också och fråga om nybörjarkurs och medlemskap (och alla andra möjliga frågor du har). Hoppas det här svaret hjälpte dej lite. Har du fler frågor så bara hör av dej.
    //Susanne

Kommentarsfältet är stängt.