Musik, tystnad eller tonerna av allmänheten?

En sak som tar mycket tid som student är att läsa litteratur, artiklar och liknande texter, vanligtvis samma text flera gånger. Alla har sina egna knep för att fokusera och personligen föredrar jag ett par hörlurar i öronen med skön musik. Tänkte dela med mig av en diskussion jag och några kursare hade under ett tillfälle som vi satt och läste.

Vill först och främst hänvisa till ett tidigare inlägg skrev Susanne om självstudier, vad det är och miljöns betydelse för möjligheten att koncentrera sig på studierna. Det här inlägget blir som ett komplement eller fortsättning inom samma område det vill säga studier och koncentration.

Kaffe, bok och musik i hörlurarna. Perfekt kombination för en pluggstund.

En diskussion jag och ett par kompisar hade för ett litet tag sedan som kan sammanfattas med ett citat från diskussionen “att lyssna eller inte lyssna”. Meningarna var delade om ifall vi koncentrerade oss bättre med eller utan musik i öronen när vi läste. Någon av oss tyckte det var enklast att koncentrera sig i total tystnad och föredrog att plugga i ett bibliotek eller tyst läsesal. Andra kände att småbullret från omvärlden var stimulerande och föredrog istället att studera i en cafeteria eller öppen studieplats. Sen var det den gruppen som jag tillhör som enklast fokuserar med ett par hörlurar i öronen och musik som delvis stänger ute omvärldens distraherande ljud och samtidigt spelar ljudspår som man upplever behagligt.

Diskussionen gick vidare om vilken musik som vi föredrar. Här var vi ganska bra överens om att det var lugnare musik, mestadels instrumental med ett lägre BPM och utan invecklade låttexter som kunde blandas ihop med texten i litteraturen. Tror att alla någon gång kommit på sig själv att ha läst en text men inte minnas vad där stod utan bara svävat iväg i sin egen värld istället.

Mina personliga favoriter jag föredrar att lyssna på när jag läser är bland annat Deadmau5 och Above & Beyond. Lugnare housemusik som får mig att hitta ett fokus och hitta ett flow i läsningen. Även ljudspår från filmer och datorspel, som är designade för att vara bakgrundsljud, tycker jag fungerar bra som studiemusik. Om någon inte har hittat sin typ av studiemusik eller vill pröva något nytt vill jag tipsa om framför allt Above & Beyond. Lugn, instrumental housemusik med enklare låttexter som jag även finner stimulerande.

Deadmau5
Above & Beyond

Slutsatsen vi drog av diskussionen var att alla har sitt eget sätt som de föredrar att handskas med ljud under studietiden och det gäller att hitta det som passar en själv bäst. Pröva gärna själv att använda en ny metod för att lyssna på eller ta bort ljud, oavsett om man studerar, arbetar eller bara är hemma. Kanske hittar du något nytt som passar just dig.

Haj po di karr! (Översatt från skånska: Hej då, ha det bra.) /Andreas

februari 5, 2015

Studier

En kommentar

1. Dennis Widmark

Jag föredrar att lyssna på Noisli vilket är en hemsida där man kan mixa olika bakgrundsljud. Jag brukar lyssna på en mix utav regn, åska och fläkt vilket gör att jag blir mycket mer fokuserad.

Kommentarsfältet är stängt.