Mocambique och hur man får stipendium

Halloj!
Som lovat ska jag tala lite om mitt andra utbyte, samt hur jag finansierade detta.

Utbytet i Mocambique

Detta utbyte var till stor del tack vara min lärare Petter, men också SIDA samt Linneus-Palme stipendiet. Jag var en av två studenter som fick möjligheten att åka till Maputo (Mocambiques huvudstad) för att studera vid Universidade Eduardo Mondlane. Här fick jag uppleva temperaturer som översteg de jag i vanliga fall är bekväm med och regnskurar som hade högre tryck än mitt duschmunstycke.

Jag fick träffa fantastiska människor och äta mango till frukost varje dag. Många av mina klasskamrater bjöd med mig på flera fina äventyr, trots att det hade heltidsjobb på dagarna och många timmars studier under kvällarna. En del helger spenderade vi i Mocambique, och en del i grannländerna.

Djurlivet i Mocambique har påverkats en del av tidigare konflikter i regionen, men jag fick ändå se lejon, zebror, giraffer, elefanter, gnuer, vårtsvin, antiloper, gaseller, maraboustorkar och andra coola fåglar! Mocambique har en löjligt lång kust, med vilda vågor och ändlösa stränder. I grannlandet eSwatini besteg jag berg och vandrade i naturreservat. Det går såklart också att besöka Sydafrika och den världskända Kruger National Park när man befinner sig så långt söderut.

Hjälp med finanserna

När vi ändå nämner stipendium, tänkte jag att jag skulle komma med lite tips på hur man får lite ekonomisk hjälp under studierna.

När det gäller utbytesstudier får alla EU-medborgare stipendium via ERASMUS för att göra sitt utbyte inom EU. Detta gäller både kandidat och mastersstudenter, praktik och fristående kurser. Vill du studera inom norden är Nordplus också ett alternativ.

Minor Field Studies (MFS) är ett stipendium som fokuserar på insamling av data i fält, vilket går att inkludera i din kandidat (eller masters) uppsats.

Det finns många ämnes-specifika stipendier också, så som:

Det finns såååååååå himla många stipendier där ute! Det är verkligen bara att googla! Kolla med era fackförbund, gymnasieskolor, hemkommuner, privata företag, sportsföreningar, allt möjligt! Jag fick till exempel all min studentlitteratur betald mina första 2 år på LU tack vare mitt fackförbund!

Ha en fin dag!
//Lovisa