Mitt år – Samt pendling vs bo i en studentstad

År 2 i Lund:

Studentambassadörer i Stockholm!

Detta var det första året som jag har jobbat som studentambassadör för Lunds universitet, vilket jag har tyckt varit superkul. Man har fått träffa så många människor och fått en hel del nya vänner.

Jag har fått träffa så många fantastiska gymnasieelever under de mässor som jag har besökt och försökt svara på alla de frågor som de har ställt. Även om man ibland kan ha snackat väldigt mycket, så har man också lärt sig att lyssna, ta till sig och sprida vidare sådan information som är nödvändig, för att vi ska kunna göra ett bättre jobb. Det har verkligen varit väldigt givande och roligt att få ta del av detta.

Samday 2017

Något annat som också har varit givande, är mitt jobb som studiementor.

Där jag har hjälpt studenter med plugg inför tentor etc.
Och utöver detta har jag engagerat mig i ett utskott, Samday, som Vice Project
Leader. Samday är ett utskott som riktar sig till Systemvetare, där vi anordnar event för företag och studenter.

Systemvetenskap
Studieåret har varit ganska tufft, då vi har haft många projekt som inkluderar tekniska praktikfall. Vi har lärt oss mycket nytt men också fördjupningar i ämnen som vi har berört första året. Dock har man fått mer förståelse för programmering och andra saker som hör till, vilket har gett en värdefull kunskap. Även om saker och ting kan kännas tuffa, så har jag, nu när jag tänker tillbaka, utvecklats något enormt genom att ha fått kämpa lite extra, vilket är ju sjukt bra… enligt mig.

I början av vårterminen fick vi veta vart i världen vi skulle få åka på utbyte. Och jag fick mitt förstahandsval, vilket var Sydney!! Superglad är jag!!
Jag kommer även att blogga lite därifrån, så häng med ni som vill veta hur det är att vara student i Australien.

Pendling
En sak som har varit en stor del av mitt pluggliv i Lund är att jag har pendlar fram och tillbaka. Jag har tidigare bott i en studentstad, men nu testade jag att pendla.

Så detta året har jag pendlat fram och tillbaka till Lund…

Det är smidigt och relativt billigt, men jag måste också säga att ibland kan det vara drygt. Självklart väljer man själv hur spontan man vill vara. Bussarna och tågen går faktiskt rätt så sent under vardagen, men fastän jag är en relativt spontan människa, så kan jag säga att ibland är pendlat ett hinder för att göra spontana saker. För när man har precis kommit hem och en klasskompis eller någon annan ringer och säger att det är brännboll om 20 min, så tar det många gånger emot att klä på sig och sticka dit igen innan man har hunnit sätta sig ner.

Pendling vs bo i studentstaden, (mina egna erfarenheter)

Pendla från Malmö:

+ slippa cykla/ gå i regn

+ sova på bussen

+ plugga på bussen

+ äta på bussen eller bara chilla

+ upptäcka nya platser

+ träffa icke-studenter

– tar såklart längre tid

– man blir mindre spontan?

bo i studentstaden:

+ sova längre

+ mer spontan

+ komma hem när man vill

+ träffa fler studenter

– man blir kanske något latare

– kallt/ jobbigt med regn

Ja alltså det går faktiskt inte jämföra. Allt beror på hur man är som person och vilka behov man har.

Jag kan tycka det är riktigt nice att komma till en annan stad, träffa andra människor och lämna plugget i Lund. Samtidigt är Lund en väldigt mysig och härlig stad och jag kan tänka mig att det är superkul att bo där. Men det är viktigt att veta att det finns alltid andra alternativ, om det inte blir så som man har tänkt sig. Många pendlar och många bor i Lund, that’s it.

Ha det bra!

maj 14, 2017