Mina 6 bästa tips inför tentaplugg

Hallå alla läsare!

Nu är jag mitt uppe i en stressig pluggperiod och tänkte därför (ännu en gång) dela med mig av mina bästa pluggtips.

1. Gör ett schema för när du ska plugga och vad du ska plugga på
    Skriv upp exakt när på dagen du ska plugga och vad du ska plugga på. Exempelvis att du ska läsa vissa kapitel i en bok eller göra övningsuppgifter.  När på dagen är du som mest produktiv? Jag är en morgonpigg människa så jag gillar att plugga tidigt. Lägg upp planeringen utefter när du själv har som mest energi och ork. Oftast kan det vara så att du inte har så mycket schemalagt och då kan det vara svårt med självdisciplinen. Har du ett schema du kan följa gör det även att du blir mer produktiv och kan ”bocka av” saker och få tid över till annat. Att följa ett pluggschema till punkt och pricka minskar också stresskänslan. När du bockat av allt i pluggschemat kommer du kunna slappna och hitta på roliga saker utan att få dåligt samvete!
  2. Byt studiemiljö
    Sätt dig på ett mysigt café eller i skolans bibliotek. Det underlättar verkligen för koncentrationen. Jag brukar också gilla att lyssna på lugn musik om jag sitter på ett café där det kan vara lite stimmig miljö.

Den här listan lyssnar jag ofta på för att kunna koncentrera mig och stänga ute onödigt ljud. Finns på Spotify! Klicka här för att komma till den.
  3. Hitta en studieteknik som passar just dig
    Hur lär du dig bäst? Jag lär mig t.ex. bäst genom att göra mindmaps med bubblor i alla möjliga färger. Ett annat tips är att göra flashcards, antingen för hand eller på datorn. Det finns en superbra sida som heter quizlet, där kan du göra digitala flashcards och förhöra dig själv. Klicka in här för att komma dit. En annan sak vi juriststudenter gillar är flikar, det underlättar när man ska slå upp saker. Det är även bra att anteckna i ett Google-Docs. Då sparas alla anteckningar automatiskt. Hitta en teknik som passar just dig och din inlärningsprocess bäst!
  4. Ta pauser
    Att planera in pauser är lika viktigt som att planera ett schema för hur du ska plugga. Det är inte så realistiskt att planera in att du ska plugga 6 timmar i sträck, så var rimlig när du planerar din pluggdag. Ta korta pauser (mellan 5-10 min). Ett tips är t.ex. att gå ut och ta lite frisk luft om du sitter inne i ett bibliotek.
  5. Sätt upp mål som motiverar dig och belöna dig själv
    Planera in något roligt ihop med dina vänner så du har något att se fram emot! Det kan vara allt ifrån festligheter till middagar. Det är otroligt viktigt att belöna sig själv med något bra. Belöningen behöver inte vara något stort eller ansträngande. Det kanske kan vara ett klädesplagg du velat ha jättelänge, men också att bara titta på en bra film eller att laga en god lunch.
  6. Plugga ihop med dina kursare
    Jag pluggar ofta ihop med mina kursare. Det är också ett superbra sätt att peppa varandra i tentaperioder. Boka ett grupprum eller sitt hemma hos någon! Genom att plugga ihop kan ni diskutera sådant ni tycker är svårt och även hjälpa varandra.
Diskussion med några kursare på Juridicum.
Hemmaplugg!

Kom ihåg: Att göra ditt bästa är alltid tillräckligt! Oroa dig inte för att misslyckas. Det är okej att misslyckas på en tenta, du kan faktiskt skriva om den flera gånger! Ställ inte för höga krav på dig själv, allt löser sig till slut.

Nu ska jag fortsätta plugga det sista innan jag ska skriva tentan i folkrätt som är på tisdag. Hoppas att ni får en fantastisk helg så hörs vi nästa vecka igen!
/ Dalia

september 28, 2018