Mina 5 favoritminnen från Singapore

123 dagar i Singapore senare är det dags för mig att packa väskorna och flyga hem. Det är med melankoli jag lämnar den här önationen och alla människor jag tacksamt fått träffa och lära känna, så jag är glad att jag förevigat många moment genom kameralinsen. Därför vill jag dela med mig av mina 5 favoritminnen från mitt utbyte i Singapore ♥

Två kompisar på en rooftop bar i Singapore

Kvällarna på CÉ LA VI

Resan började och startade 57 våningar upp i luften på takbaren CÉ LA VI i kända byggnaden Marina Bay Sands.

De ljumma kvällarna har jag och mina vänner njutit av en panoramautsikt över stadsstaten och sippat godrinkar som klassiska Singapore Sling som räknas som en nationell stolthet. Obligatorisk beställning om du frågar mig!

På bilden ser du min kompis Josefin från KTH och jag!

Ljusshowen i Gardens by the Bay

Retrospektivt önskar jag att jag hade kollat och lyssnat på ljusshowen i naturparken Gardens by the Bay mer än två gånger. Varje dag råder så kallade Garden Rhapsody under Singapores ikoniska Supertrees där träden rytmiskt lyses upp till musik som spelas i bakgrunden.

Den ena gången stod jag högst upp i ett av alla Supertrees. Den andra gången låg jag ner på min väska och kollade upp i natthimlens förgrund utgjord av alla Supertrees och Marina Bay Sands. Herregud vad vackert säger jag bara!

ArtScience Museum

Hur låter ett futuristiskt, interaktivt och asballt museum med ljuskonst? Som smör i mina öron i alla fall!

ArtScience Museum belägen utanför Marina Bay Sands är lätt det coolaste museet jag besökt. Tillsammans med min vän Malte från LU har jag tagit Singapores mest instagramvänliga bilder, jagat småbarn med uppblåsbara neonbollar, spelat spel med främlingar på en stor touchscreen och ritat vattendjur på ett papper som scannades för att sen simma runt på en storskärm med andras ritningar. Snacka om interaktion!

Nattlivets återkomst

Fram till den 19 april var faktiskt i princip all nattlivsverksamhet stängd på grund av de strikta restriktionerna som Singapore har haft. När nyheten nådde folk att karaoke- och dansklubbarna skulle öppna upp igen log väldigt många, speciellt utbytesstudenterna!

Mina vänner som bodde utanför campus anordnade ett poolparty för några bytisar, och därefter gick vi till olika klubbar för att fira tillsammans med singaporianerna. Det var en mäktig känsla att se glädjen av att kunna dansa natten lång igen, och allas vår saknad efter studentliv fylldes rejält snabbt!

Universal Studios i Sentosa

Som adrenalinjunkien jag är så besökte jag vid två tillfällen nöjesparken Universal Studios på Singapores tillhörande ö Sentosa! Sååå kul för jag fick känna mig som ett litet barn, och ännu roligare var det när vi den andra gången köpte Express Pass för att skippa attraktionsköerna.

Till min topp-tre-lista för karuseller nominerar jag…

1. Revenge of the Mummy (dog på riktigt av skräck första gången)
  2. TRANSFORMERS The Ride: The Ultimate 3D Battle (ganska lång, första 3D-karusellen jag åkt och seriöst så verklighetstrogen)
  3. Jurassic Park Rapids Adventure (säger bara kallsup och alla barns dinosauriedrömland)

Inte en enda sekund ångrar jag att jag valde att åka på utbyte. Ta chansen om ditt hjärta vill iväg, och kom ihåg att njuta medan du kan!

Until next time, Singapore 💌

/Märtha