Min betygsättning av grundterminerna på juristprogrammet!

Hej hörni!

Solen skiner som bara den i Lund. Folk är också gladare. Fåglarna kvittrar. Sommaren är snart här!

För min del är det fullt upp med uppsatsskrivande. På termin 6 på juristprogrammet består ungefär halva terminen av att skriva en rättsvetenskaplig uppsats (kandidatuppsats). Detta är otroligt roligt eftersom man får skriva om i princip vad som helst – som har med juridik att göra förstås! Själv skriver jag om tredje mans användande av ett välkänt varumärke i Metaverse (tänk datorspel) och huruvida tröskeln för att användandet ska utgöra ett varumärkesintrång är för låg. Oj vad konstigt tycker ni. Oj vad jätteintressant tycker jag!

Eftersom jag nu gått klart de 6 grundterminer på juristprogrammet tänkte jag betygsätta respektive termin. Med detta sagt vill jag poängtera att verkligen alla kurser varit otroligt lärorika, men vissa har tilltalat mig mer än andra. En kursares betygsättning ser förmodligen helt annorlunda ut och det varierar alltså från person till person! 🙂

Termin 1

• “Introduktion till juridiken, allmän rättslära och konstitutionell rätt”

En väldigt bra start på programmet enligt mig. Första delkursen allmän rättslära använder man inte lagboken vilket är på gott och ont enligt mig. Man kanske förväntar sig att man direkt ska hoppa in i lagböckerna men så är det faktiskt inte. Det blir, som kursen passande heter, en introduktion till juridiken där principer och “juristtänket” sakta men säkert byggs upp. Konstitutionell rätt handlar om de rättsliga grunderna för samhällets uppbyggnad, förhållandet mellan stat och individ, maktutövning m.m. Denna termin får 6,5/10 av mig!

Termin 2

• “Allmän förmögenhetsrätt”

När jag började fick man höra om en spärrtenta som kallades “väggen”. Detta skulle vara en så svår tenta att man nästan gick in i väggen. Detta var förstås bara ett tröttsamt rykte som inte alls stämde (det kan också nämnas att “väggen”-tentan inte längre finns, och kursen har uppdelade tentor nu). Kursen var otroligt lärorik med otroligt kompetenta föreläsare. Jag tyckte dock att denna kurs var väldigt svår. Jag tror att det bland annat berodde på att jag direkt hade börjat efter gymnasiet och hade själv aldrig skrivit på ett avtal, aldrig skrivit ett skuldebrev eller som tur är, gått i konkurs. Därför var det lite svårt att greppa saker och det var svårt att koppla det teoretiska till den verkliga världen. Denna termin får 7/10, men jag skulle förmodligen höjt den om jag fick göra om terminen med de kunskaper jag erhållit sedan dess.

Termin 3

• “Associations- och konkurrensrätt” och “Civilrättens sociala dimension”

Båda kurserna inom termin 3 tyckte jag var väldigt roliga. Jag fick verkligen upp ett öga för konkurrensrätten och den sociala dimensionen och associationsrätten var också väldigt givande. Civilrättens sociala dimension innefattar regleringen kring familj, arbete och anknytande sociala förmåner. Här kunde jag ändå koppla det teoretiska till det vardagliga livet, vilket jag uppskattade! 7,5/10.

Termin 4

• “Offentlig rätt: förvaltningsrätt, kommunalrätt, förvaltningsprocessrätt, socialrätt, miljörätt och skatterätt”

Offentlig rätt behandlar centrala regler och rättsprinciper inom den offentliga rätten, rörande myndigheters och kommuners organisation, förfaranderegler och befogenheter, uttag av skatt och därmed om finansiering av den offentliga sektorn, och förhållandet mellan det allmänna och individen. Väldigt bra föreläsare som förklarar komplexa ämnen som om ingenting. 8/10.

Termin 5

• “Civilrättskipning och internationell privaträtt” och “Straff- och straffprocessrätt”.

Här har jag mixade känslor. Båda kurserna är nog de intensivaste kurserna samtidigt som de är de kurser som givit mig mest. Första delkursen behandlar konfliktlösning i civilrättsliga tvister. Det handlar om tvister med tydlig svensk anknytning, men också om tvister med internationella kopplingar. Straff- och straffprocessrätt ger en helhetsbild av brottslighet samt kriminalpolitikens och straffrättspolitikens syfte och medel. Terminen avslutas med en veckas praktik, skoj! Jag ger kursen 8/10!

Termin 6

3 delkurser under termin. Folkrätt, rättshistoria med komparativ rätt samt rättsvetenskaplig uppsats. I förhållande till pluggandet skulle jag faktiskt säga att denna kurs varit minst intensiv. Om det är på grund av att jag kan bättre anpassa mig efter plugget eller om det faktiskt varit mindre plugg vet jag inte. Det jag vet dock är att detta varit min absolut bästa termin i avseende till plugget. Folkrätten, fastän superduperomfattande i förhållande till tiden man studerade ämnet, var otroligt lärorik. Jag är väldigt

Bild som togs på mig dagen innan valborg! Var lite nervös under dagen eftersom jag skulle skicka in ett utkast av uppsatsen till min handledare. Det gick bra!

tacksam över att den finns på programmet. Folkrätt berör de rättsnormer som reglerar staters relationer till varandra. Vilka maktbefogenheter har stater på och utanför sitt territorium? Kursen omfattar också reglerna om folkrättens källor, staters bruk av internationellt våld, mänskliga rättigheter och om staters ansvar för folkrättsstridiga handlingar

Rättshistoria med komparativ rätt behandlar juridikens historia och komparativa aspekter. Enligt mig har de bästa föreläsarna kommit från denna delkurs faktiskt. Inget dåligt att säga om denna kurs.

Nu sitter jag här, halvklar med min uppsats och längtar efter sommaren. Solen skiner som bara den. Folk är också gladare. Fåglarna kvittrar. Kanske är jag bara på glatt humör, men denna termin får banne mig en 10/10!

Ha det fint!

/Hugo, student.