Miljöombyte med helgutflykt till Dunkeld, Birnam & Stirling

Hej alla läsare! I skrivande stund befinner jag mig på stadsbiblioteket i Stirling. Jag har nämligen åkt iväg på en minisemester. Efter en månad av utbytesterminen i Edinburgh kände jag att det var dags att utforska andra delar av Skottland igen. Min kursare har tipsat mig om att besöka Dunkeld & Birnam, två små byar som ligger precis på gränsen mellan lågländerna och de skotska bergen. Jag har velat besöka Stirling igen, så det kändes självklart att kombinera de två utflykterna!

Resan till Dunkeld & Birnam tog ungefär två timmar med direkttåg från Edinburgh. Byarna ligger på sträckan mot Inverness, så det var smidigt att åka dit. Väl framme utforskade jag ett konst- och kulturcentrum som hade en permanent Beatrix Potter-utställning. Hon spenderade mycket tid av barndomen i området och inspirerades av naturen där till sina verk och sin vetenskapliga gärning. Det fanns även en trädgård i hennes minne i anslutning till byggnaden. Området är också känt för sina bevarade urskogar. Det fanns flera ekar från medeltiden! Nästa etapp av dagen var skogsvandring i urskogsreservatet The Hermitage. Det blev en lång promenad bland höstträd, vattenfall och upp till en utsiktspunkt. I horisonten såg jag berg med snöbeklädda toppar.

På kvällen tog jag tåget ner till Stirling. Det tog knappt en timme! Efter övernattning på ett hostel är det nu dags att utforska staden. Stirling har jag faktiskt gjort en snabbvisit till tidigare! Den sista övernattningen på roadtripen i september var i Stirling. Den gången hann jag inte utforska särskilt mycket av staden, så det känns roligt att vara tillbaka. Stirling är en gammal stad med mycket historia! Jag ser fram emot att besöka det berömda slottet och andra historiska sevärdheter idag.

På kvällen bär det av hem till Edinburgh för en ny kursvecka. Den här veckan ska jag åka till Stonehaven med min kurs om brittiska öarnas geologi. Jag ser fram emot exkursionen! Stonehaven är en geologiskt viktig plats och det känns fint att få besöka området för att knyta ihop säcken på kursen. Tiden går så fort att kursen tar slut redan på fredag! Mina tre andra kurser löper fram till slutet av november.

Idag är den sista anmälningsdagen inför vårterminen. Sök kurser eller program på www.antagning.se. Välkomna till Lunds universitet!

Ta hand om er!
/Malin, geologistudent