Men… får man jobb sen?

Halloj!

Idag har jag gått runt på en arbetsmarknadsdag vid Lunds universitet som inriktar sig på arbetsmarknaden efter examen. Jag talade med diverse olika myndigheter, företag och organisationer som alla hade intressanta möjligheter och tänkte att det kunde vara bra att dela med er. När jag är ute på mässor för att träffa presumtiva studenter, är det en del av er som undrar om utbildningen ni är intresserade av leder till arbete efter examen, och det vill jag nu säga att det gör!

Flera bakhuvuden syns framför en presentation om ATLAS.
Morgonens första seminarium på ATLAS, en mässa för naturvetare.

Jag studerar naturgeografi och ekosystemvetenskap, vilket innehåller en del GIS, klimatsimuleringar, fjärranalys, och annat skoj. Hos vissa universitet är GIS något man studerar vid tekniska fakulteter, men det går att applicera på många områden. Jag var tidigare mer intresserad av att gå en ingenjörsutbildning, men kände efter 2 år i branschen att jag ville ha mer av ett naturvetenskapligt perspektiv och började därför på en naturvetenskaplig kandidat i naturgeografi.

Idag har jag kunnat ställa frågor och fått tips som jag känner hjälpt mig ytterligare i jakten på framtiden, kanske ska jag jobba för Försvarsmakten? Eller för SWECO? Eller för Lunds kommun? Kanske ska jag doktorera och fokusera på forskning via universitet eller organiserade samarbeten?

Jag har 1 år kvar till min masterexamen, om inte ännu mer (kanske vill jag ta fler kurser, eller göra fler utbyten?), men är glad att jag kan kolla runt på arbetsmarknaden redan nu. En del arbetsplatser kan till exempel erbjuda praktik eller deltidsjobb, som går att påbörja redan under studierna. Även organisationer som SSGS (SydSvenska Geografiska Sällskapet), talar mycket om studenters möjligheter efter en examen och riktar sig mest till LUs studenter.

Under förra sommaren arbetade jag som observatör vid Abiskos Naturvetenskapliga Station (ANS), och samlade in data på klimat, väder, växter och djur. Jag fick även åka helikopter, samt laga väderstationer och värmepumpar uppe i bergen. Det var hade aldrig varit möjligt utan min utbildning!

I år arbetar jag för Söderåsens nationalpark och får vara nära naturen jämt. Jag får också hjälpa till att utbilda barn och turister, vilket är en viktig del inom det naturvetenskapliga. Det finns alltså en hel del alternativ redan under studierna, man ska bara hitta dem.

Jag vill att ni alla ska tro på att det finns val för er som väljer en utbildning för att ni är intresserade av ämnet och tycker att det är något värt att lära sig mer om. Det gäller bara att fortsätta testa sig fram, ibland ta risker, och vara ambitiös. Självklart får man emellanåt också anstränga sig lite grann, men sådant är ju livet. Här kan ni läsa mer om livet efter studierna.

Ha en superfin dag!
// Lovisa