Livet som student; hur hinner man med allt?

Hej alla läsare!
Hoppas ni haft en fin vecka och är redo för helg! Det är jag i allafall! Har haft en rätt intensiv period det senaste veckorna med mycket plugg, planerande av utbytesstudier (som jag ska på i höst), events med studentföreningen jag är ordförande för och lite extrajobb på toppen av det. Kursen jag läser just nu heter ”Klimatsystemen” och handlar om hur väder och klimat uppkommer och är sammanlänkat över jordklotet. Väldigt spännande! Kursen är uppdelat i fyra teman varav alla avslutas med varsitt seminarie. Det betyder att man ”tvingas” ligga i fas med läsning och uppgifter varje vecka, vilket såklart är jättebra för inlärningen men gör också att man är rätt bunden till skolan. Beroende på vad för utbildning och kurs man läser så varierar det rätt mycket. Vissa kurser är väldigt fria och man skulle i princip kunna plugga allt på egen hand medans i andra ämnen är man bunden till skolan, tex som min kurs nu!

Hur hinner man då med allt med plugg, student-engagemang, välmående och fritid? Här kommer en liten lista med mina bästa tips:

• Prioritera i din vardag! Vad är viktigast för dig att hinna med? För mig är det att ligga i fas i med skolarbete, träna ca 3 ggr i veckan och sova ordentligt. Då mår jag grundläggande bra och känner mig mycket mindre stressad oavsett vilka situationer jag sätts i.
  • Planera och strukturera upp saker du behöver göra och vill hinna med. Skaffa en kalender eller använda mobilen beroende på vad som passar dig. När man planerar in saker som måste göras så blir man både mer tidseffektiv, man får en bra överblick och chansen att det blir gjort är större. Det är så grymt gött att stryka saker från sin to-do list, då känner man sig produktiv!

• Var tid-smart. Försök att göra saker effektivt och fokuserat genom att tex stänga av mobilen när du pluggar och sitt på en plats utan distraktioner.

• Var snäll mot dig själv! Hann du inte med allt du planerat denna veckan? Det är OKEJ. Ibland blir inte allt som man tänkt sig, vissa dagar är sämre och bättre än andra.

• Lär dig säga nej. Nästan den viktigaste punkten. Kanske är det inte värt att ta ett extrapass på helgjobbet när du haft en sjukt intensiv vecka i skolan. Världen går inte under för att du inte engagerar dig i allting.

• Tid för återhämtning! Jag försöker alltid vara så produktiv som möjligt under veckan för att ha helgerna fria! Det är så grymt skönt när fredagen kommer att verkligen kunna känna sig ledig. Känn efter vad som passar dig och hur du vill ha din vardag. Det är DU som bestämmer 🙂

Hoppas ni uppskattar tipsen!
Glöm inte att följa @lundsuniversitet på Instagram och @lundastudent på Snapchat. På måndag är det min tur att ta över snap 😊 Men för nu så önskar jag er alla en superfin helg!

/Cecilia

En liten bild från tidigare i veckan då jag satt hemma och skrev på en rapport. Det var så soligt och fint!

februari 22, 2019