Livet efter studierna – kan jag tillräckligt mycket för att få ett jobb?

Jahopp. Slutet av en saga. En era. En epok. Början på ett äventyr? En legend? Eller helt enkelt en myt?

Då är man där, slutligen. Sista veckan på uppsatsen och fyra års, studier är på upploppet. När jag flyttade till Lund var jag vilsen, visste inte hur man tvättade, lagade mat etc. Nu, fyra år senare har jag gått igenom alla faser i studentlivet. Början med all administrering via CSN och Akademiska Föreningens Bostäder till att acklimatisera sig till den Riviera-liknande sommaren med de fantastiska – 350 soldagarna i Skåne.

Mellanfasen med engagemang i olika studentföreningar och aktiviteter. Samt slutfasen där man har levt efter ett motto “The best plans are the cancelled plans” och njutit av de lediga helgerna genom liiite upsatsskrivande och promenader ute i solen.

Men hur ser livet ut  efter studierna?

Som magisterstudent inom Informationssystem kan jag väl säga att vår process (inom IT) börjar tidigt på våren då de flesta rekryteringar tillsätts innan alla åker på semester. Sedan börjar man oftast börja jobba slutet av augusti/början av september. För min del började jag skicka iväg CV:n i slutet av januari och har försökt hålla ett jämnt flöde med antalet jobb jag har sökt i veckan. Många företag inom IT/Data har traineeprogram som de försöker marknadsföra. Det betyder att man som junior IT-konsult oftast får en mentor, certifieringar eller annan hjälp i början för att få en smidig övergång från student- till arbetslivet.

Poängen är att man inte ska kunna allt när man kommer till sin arbetsplats. Dina mer erfarna kollegor vet det och du vet det. Därför passar trainerollen väldigt bra för många nyexaminerade studenter som söker efter ett första jobb. Jag själv har sökt många av dessa och har varit på intervjuer på en del av de.

Ett exempel på en intervju: Lund -> Västerås -> Stockholm -> Västerås ->Lund på 48h.

Ett företag i Stockholm ringde mig förra veckan och frågade om en intervju. “Självklart” tänkte jag och så bokade jag in en resa till vår kära hufvudstad. HR-individen som intervjuade mig berättade att detta var första steget av ett antal och de tyckte att mitt personliga brev var just personligt och unikt för just den tjänsten. Nästa steg blir ett personlighetstest och ett analytiskt test. Ett intressant företag och en intressant tjänst.

IMG_2391
Inte många saker som slår en BBQ hemma hos päronen!
IMG_2392
Definitivt värt ett depåstopp på 48h för en familjestund.
IMG_2461
Inte lika kul att åka hem dock. Men finns alltid utrymme för att jobba med uppsatsen.

Betydelsen av rekommendationer

Eftersom många av mina gamla studiekamrater jobbar nu så har jag även fått förmånen att bli rekommenderad av dessa personer. Här har jag (tack vare mitt kontaktnät som jag fixade under studietiden) hittills gått på en intervju hos ett företag i Malmö men även fått två rekommendationer till. Guld värt!

Sammanfattningsvis så fortsätter sökandet efter en tjänst som är intressant och jag ser med optimism på framtiden! Jag har examen från en bra skola, med ett program som arbetsgivarna känner igen (bland annat företaget i Sthlm som hade rekryterat systemvetare tidigare och var nöjda), och jag känner mig riktigt sugen på att komma ut och jobba! Liten snabb sammanfattning av mitt jobbsökande:

•  Klyschigt jag vet, men skriv ett personligt brev som verkligen inriktar sig mot tjänsten. Beviset fick jag svart på vitt när rekryteraren från Stockholm nämnde just det som en av mina intressanta sidor!
  • Kontaktnät. Mina tidigare studiekamrater tycker att jag skulle passa in hos de och har rekommenderat mig. Det har hittills resulterat i en intervju med fler på gång. Underskatta inte möjligheten till kontaktbyggande som Lunds universitet erbjuder.
  • Ta inte ansökan på liv och död. Jag har fått ett antal “Tack för din ansökan men…”. Det händer och man kan inte alltid vara bäst på allt 🙂
  • En plan B. Ha något att luta dig tillbaka mot, i alla fall ett tag. På detta vis kommer jag både att tjäna pengar under sommaren men också ha gott om tid till att söka något till hösten.

Det var nog allt denna gång. Förhoppningsvis syns vi en gång till innan jag kommer ut i den “verkliga världen”!

Trevlig eftermiddag!

Omar