Life hacks för nyblivande studenter

Hej på er!

Liza heter jag, och är precis som Dalia och Filiph en splitterny bloggare! Spännande! Jag tänker såhär – vad vore en bättre introduktion än att helt enkelt visa er hur en helt vanlig dag kan se ut för mig? Kanske ge er lite life hacks som jag samlat på mig under de (nästan) två åren som jag bott i Lund? Tro mig, som student behöver man genvägar i vardagen som underlättar livet för en.

Här pluggar jag! Precis bakom byggnaden ligger Universitetssjukhuset!

Jag går min fjärde termin på Biomedicinprogrammet där vi just nu läser en kurs inom fysiologi! Just idag hade vi något som kallas för PBL, vilket är en förkortning för ”Problem based learning”. Det går ut på att vi får ett påhittat ”fall” med ett problem som vi i grupper om 7 ska försöka lösa. Till vår hjälp har vi en handledare (tutor) som sitter i ett hörn och hummar instämmande om vi är på rätt spår. Livliga och intressanta diskussioner kan uppstå kan jag säga er.

Precis efter PBL-tillfället. Mycket brainstorming och formuleringar av hypoteser som vi skriver upp på tavlan.

Under varje paus kan man finna hela sin klass nere i caféet som finns på varenda fakultet. Alla är ute efter samma sak – Kaffe! Gillar man inte kaffe, som mig, så fungerar grönt te som en uppiggande dryck också!

• Kaffekort! Här kommer då mitt första life hack. Många studentcaféer och vanliga caféer har oftast något som kallas för kaffekort, där man köper 10 kaffe och får en på köpet! Ni kanske har hört talas om detta? I det långa loppet är det här lilla kortet en väldigt praktisk och ekonomisk sak, då 10 kronor betyder mycket för en studerande. Annars kan man ju alltid ta med sig kaffe i termos, om man vill använda den akademiska kvarten till något.
Varmt té en kall dag som denna och kurskamrater i bakgrunden!

Efter PBL-tillfället kommer den efterlängtade lunchpausen. Alla hungriga studenter springer till närmaste mikrovågsugn eller närmaste caféet för att fylla magsäcken.

• Mealprep is key! Något som jag verkligen fått lära mig den hårda vägen är att mealpreppa. Med detta menar jag att man förbereder en veckas lunch i förväg så att man har lunch för fem dagar framöver. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte alltid mealpreppat. När jag först flyttade till Lund förstod jag mig inte på konceptet alls, utan lagade mat endast för dagen därpå. Dyrt i långa loppet kan jag säga er. Så – börja med att hitta fem, lagom stora matlådor. Hitta en rätt som du kan bemästra och börja med att laga denna. Kom ihåg att det är bättre att laga för mycket och frysa in! Har du idétorka så finns det alltid någon i kursklassen som har tips på enkla och goda rätter att dela med sig av, så gör som jag och fråga runt!

Efter lunchpaus har jag en ofta en föreläsning. En enorm skillnad som jag märkt från gymnasiet är att föreläsningarna går i en snabbare takt på universitet. Jag minns att jag under varje lektion i gymnasiet hade tid att skriva ner allt läraren sa. De flesta föreläsare som undervisar på universitet använder sig av Powerpoints, vilket kan vara lite svåra att hänga med i. Detta leder oss till nästa life hack!

Föreläsningen idag handlade om hjärtat! Såhär kan det se ut inne i en föreläsningssal.
  • Färger, färger, färger på anteckningarna. Renskriv alla anteckningar du tagit under föreläsningen när du kommit hem! Detta kan låta supertråkigt men du kommer tacka dig själv sen, jag lovar. Mina anteckningar kan se ut som en enda regnbåge, men alla har sina sätt att lära sig! Jag lär mig genom att koppla ord till färg. Prova även att se om färg kan hjälpa dig att minnas orden/årtalen/siffrorna bättre.

Två sidor ur mitt anteckningsblock, mycket färger och bilder gör så att jag lär mig lättare!
  • Cykel, vad annars?

Detta life hacket är rätt uppenbart, men en cykel är i princip nummer 2 i prio efter boende. Något som jag uppskattar med Lund är att man kan cykla från ena kanten av staden till den andra på nolltid. Vill ni ha bevis så kolla in denna filmen! Cykel är ett mycket praktiskt medel när man inte orkar vara bunden till busstider eller biltrafik och vill ta sig fram på ett smidigt sätt. Samtidigt är det riktigt roande när man cyklar om alla bilister på morgonen! (Kom ihåg att man inte alltid behöver en splitterny cykel. En begagnad och fullt funktionell cykel kan man köpa för några hundralappar!).

Cykelparkeringen utanför mitt gym som ligger på universitetsområdet. Man har tur om man hittar en cykelplats!
  •  Bibliotek och Campusbokhandeln för dig som inte hittat kurslitteraturen. Ibland hittar man inte sin kursbok online, vilket kan vara rysligt frustrerande. Då har Universitetsbiblioteket samt Campusbokhandeln här i Lund hjälpt mig enormt. Även ifall man kanske vill ha sin egna nya, fina kursbok att kladda och skriva i, så är det ibland bra och sparsamt att ge begagnade böcker eller låneböcker en chans. Detta kanske inte fungerar för alla program, såklart, men det är alltid värt att kolla upp om möjligheten finns. Annars har jag köpt flera kursböcker från studenter som går samma program men året över för ett förmånligt pris.
Min nuvarande kursbok lånade jag från universitetsbiblioteket!

Så, det var allt jag hade att dela med mig av idag. Hoppas att du fann något som kanske hjälper dig på traven. Är det något som du undrar över så finns jag i kommentarsfältet!

Ha en fin kväll,
/Liza