Läkarprogrammet i Lund – Att vara läkarstudent

Hej,

Som jag tidigare har nämnt så går jag på Läkarprogrammet här i Lund. Jag tänkte därav dela med mig av mina tankar och upplevelser av Läkarprogrammet hittills (jag går i skrivande stund termin sex).

Hur ser en vanlig dag ut för en läkarstudent? Hur är studierna upplagda? De första fem terminerna är teoretiska vilket innebär att studieupplägget är relativt likt plugget på gymnasiet. Detta innebär föreläsningar, gruppseminarium, laborationer och att nöta in alldeles för många anatomiska termer på latin ;). Under de senare terminerna på Läkarprogrammet lever man det glamorösa Grey´s Anatomy livet som alla – i alla fall nästan – läkarstudenter drömt om dvs. man vandrar runt i sjukhuskläder ute på sjukhuset. Detta gör man i princip varje dag under de senare terminerna och man får då en första inblick i hur sjukvården fungerar och självklart räddar man liv från dag 1 ;).

Är det svårt att ta sig igenom Läkarprogrammet? Vad är tuffast? Om man har kommit på Läkarprogrammet så har man med största sannolikhet även potential till att ta sig igenom utbildningen – det svåra är att bli antagen till Läkarprogrammet.

Det tuffaste under utbildningen är utan tvekan att släppa de svåra patientfallen som man ibland stöter på under en dag på kliniken. Det är väldigt lätt hänt att man fortsätter grubbla över en patients sjukdomshistoria när man väl har lämnat sjukhusområdet. “Hade jag kunnat göra något annorlunda för att denna patienten skulle få en mer optimal behandling?”

Vad är roligast på Läkarprogrammet? Jag tycker det har varit extremt fascinerande att få lära mig mer om människokroppen, men även att få vara ute och se hur läkaryrket fungerar rent kliniskt. Det är häpnadsväckande att det finns så många sjukdomar man kan dra på sig – men även extremt fascinerande att vi står på en så bred forskningsgrund och att vi har lyckats ta fram diverse behandlingar för flertalet av dessa sjukdomar.

/Isabella

maj 29, 2019