Lägenhet/korridorsrum/kollektiv: vilket boende är du?

korridorsboende

Hej alla läsare!

Nu har äntligen vårterminen börjat och det är dags för ännu en termin i bästa studentstaden! För er som inte har läst min presentation här på bloggen så heter jag Rebecca och läser första terminen på juristprogrammet! Det är dock inte första gången jag studerar, vilket betyder att jag har bott på ett och annat ställe här i Lund. Därför erbjuder jag nu ett litet (halvt seriöst) test så att du kan försöka avgöra vilken form av boende som passar dig bäst. I Lund finns det flera möjligheter till boende, häng med!

Egen lägenhet

bostad

Under min första termin i Lund hade jag turen att få en lägenhet ett kort tag. Det kan man exempelvis lyckas få via nationer, bopoolenFacebook eller exempelvis blocket.

• Lyx och flärd!
  • Du är självständig och att vänta är inte din grej! Du har absolut inte tid att stå i kö för att varken duscha eller koka pasta- time is money!

Korridorslivet                                                                        korridorsboende

Efter min första termin kände jag att det var dags att testa korridorslivet! Olika korridorer erbjuds via exempelvis AF-bostäder eller olika nationer.

• Du har inget emot att dina kära korridorskompisar “lånar” en och annan skiva ost.
  • Du är relativt social men tycker samtidigt om att stänga dörren till dig själv för att avnjuta ett avsnitt av Love is Blind i tystnad.

Delat boende med kompis/kollektiv

lägenhetsrum

I nuläget bor jag med en kompis!

• Uppstyrda middagar och spelkvällar är din grej! Även omaka muggar och stolar.
  • Du och din bästa vän är oskiljaktiga.

Malmö/Helsingborg

Vy Helsingborg

Att bo i en annan stad och pendla är något jag ännu inte testat. Från Lund tar det endast 15 minuter med tåg till Malmö!

• Storstadsperson! Du vill se något annat än folk i overaller och balklänningar på väg till föreläsningen.
  • Lund i all ära men du tycker studentlivet är avklarat! Du vill skilja på plugg och egentid genom att ha lite distans – bokstavligen talat!

Hoppas att den här guiden gav lite mer klarhet i bostadsdjungeln!

Vi hörs! /Rebecca

februari 12, 2024

5 comments

1. Ingrid

Så bra beskrivet!! Nu vet jag var jag vill bo!

2. Artur

Vad mycket nyttig information! Och så roligt presenterad!

3. rebeccan

Tack snälla! Kul att du tyckte om det:)

4. Ruth

Vilka härliga bilder! Alla ställena verkar supermysiga 🙂