Konsten att välja rätt utbildning

Är det inte 9 juli snart?
Sådär. Då har dagen med stort D passerat. Eller nåja, det handlar inte om liv och död men ni fattar. Jag pratar såklart om 15 april, dagen då ansökan till höstens utbildningar ska vara inskickad.

Har du sökt en utbildning hos oss här i Lund? Då håller vi alla tummar och tår för att du kommer in såklart. Nu börjar den där roliga väntan. Fram till den 9 juli får vi hålla ut, då kommer antagningsbeskedet. Ja jag också måste vänta, jag måste söka mina kurser inför varje termin även att jag är antagen till ett program. Men jag är inte lika nervös, som programstudent ska det rätt mycket till för att INTE komma in på programmets kurser.

Har du sökt rätt utbildning?
Hur i hela fridens namn ska man kunna veta det? Nej precis, det vet man inte förrän man har börjat. Förhoppningsvis är det precis så lärorikt, spännanade och passande som du hoppas och tror. Ibland händer det dock att det kanske inte var rätt utbildning du hamnade på. Du kanske får nya influenser och erfarenheter som mentalt puttar dej lite åt ett annat håll, utbildningen kanske inte var som du förväntade dej, utbildningen kanske leder till ”fel” sorts jobb eller något annat.

Hur ska man veta det? Återigen, det är inte så lätt att veta innan man har börjat och försökt.

Hon den där veliga…
Jag tillhör den där veliga sorten. Hon som visste precis vad hon skulle bli när hon gick på gymnasiet, sökte, kom in, allt frid och fröjd. Eller?

Efter ca 1 år på Civilingenjörsprogrammet i Lantmäteri insåg jag att det inte riktigt var min grej. Jag gillade vissa bitar av utbildningen men en del bitar förstod jag inte riktigt hur dom skulle hjälpa mej att nå mitt drömjobb (vad det nu kan tänkas vara… 😉 )

Vet ni vad det bästa är då? Det går att byta utbildning.

Uteslutningsmetoden
Jag ångrar inte att jag började på Lantmäteri-programmet. Jag lärde mej mycket som jag fortfarande har nytta av och en del kurser kan jag tillgodoräkna mej på mitt nya program Naturgeografi och Ekosystemvetenskap.

Tvärtom, jag är väldigt glad att jag började för det fick mej att inse vad jag var riktigt intresserad av och vad jag ville läsa mer om. Det blev lite utav en uteslutningsmetod, missförstå mej rätt (mycket märkligt uttryck…) men jag var tvungen att börja för att inse att jag inte ville läsa Lantmäteri.

7.1
Jag bytte alltså det här….
7.4
…mot det här. Om man väljer att verkligen hårdra skillnaderna mellan utbildningarna. Och nej, jag visar det inte för att skrämma er (tavlorna fulla med matte alltså, även om jag förstår att någon blev rädd för konstiga människor i vadarbyxor också 😉 ), matte tillhörde den roliga delen på LTH.

Våga testa!
Istället hamnade jag på Naturvetenskapliga fakulteten och Naturgeografi. Kunde inte ha blivit bättre för min del. Jag trivs kanon och utbildningen passar mej perfekt. Och det här hade jag aldrig kommit fram till om jag inte börjat på LTH där alla tekniska utbildningar finns i Lund.

Vad jag vill säga med detta är att våga testa. Det är inte hela världen om du skulle känna att du hamnat på fel utbildning, det går att lösa. Och hamnar du på rätt utbildning från början, vilket dom allra flesta gör, tuta och kör och njut av studentlivet (helst i Lund 😉 )

L is for Love – som det så fint heter på Lantmäteri-programmet
Tack och lov finns det många andra som vill läsa Lantmäteri, så att det blir någon ordning på våra markfrågor, grannfejder, kartdatabaser och allt vad dom nu sysslar med. En av dom som ville läsa Lantmäteri (L som det så praktiskt kallas) är min kära pojkvän och sambo. Jag hittade honom där på LTH, för snart 4 år sedan.  Så ni ser, det kan innebära hur mycket positivt som helst att hamna på ”fel” utbildning. Det där med kärlek i Lund kan förresten Dennis berätta mer om (och ja, min sambo och jag har också helt olika syn på saker och ting ganska ofta).

Nu måste jag kila. Den där lantmätaren råkar visst fylla år idag så nu ska jag äta tårta!!

//Susanne

Födelsedagsfika!