Konsten att klara en helterminstenta

Hej,

I måndags skrev jag min sista helterminstenta på Läkarprogrammet. Vi tenterar nämligen av en hel termin när vi skriver våra tentor, vilket kan låta omfattande. Första gången jag fick höra att vi skulle skriva helterminstenta så blev jag livrädd, det lät omöjligt att man skulle kunna plugga in en hel termin inför en tenta, men det som lät omöjligt visade sig vara möjligt! På gymnasiet handlade det om att plugga in tiotal termer inför glosförhören, nu var det betydligt fler termer som skulle pluggas in. Men som jag alltid brukar tänka när något känns omöjligt “tänk vad många som faktiskt har klarat det innan mig, det måste vara möjligt”!

Hur klarar man dessa helterminstentor? Konsten att klara en helterminstenta är att hålla sig uppdaterad under terminen, att studera i veckorna och inte att lämna allt inför tentan. Det gäller att vara väl påläst och att vara frågvis på föreläsningarna och ute på praktiken, det ger mer än vad man tror. Inför tentorna får man sedan repetera det man har lärt sig under terminen. Repetition är nyckeln till framgång!

Kommande termin, termin 10, kommer jag skriva mitt examensarbete. Det ska bli roligt att få fördjupa sig inom det område som man tycker är lite extra intressant och göra något annat än det man har gjort de senaste terminerna.

/Isabella

januari 14, 2021