Kommer jag in på Lunds universitet?

Ni anar verkligen inte hur många som ställer sig den frågan eller som inte tror att de kommer in på Lunds universitet – Newsflash: det går att plugga på Lunds universitet! Vill du veta hur? Jo, då ska jag berätta det!

1.) Du behöver inte ha A i allt!
Det är vanligast att man kommer in på Lunds universitet via ens betyg. Men de flesta känner sig lite nojiga över att betygen inte räcker till ibland (har tips för det i steg 2 och 3), men oroa dig inte – du måste inte ha världens bästa betyg för att bli antagen. Jag hade helt okej betyg och kom in, så oroa dig inte kring det.

2.) Högskoleprovet är guld värt!
Känner du dock att det inte är en tröst så är ett av våra bästa tips att man gör högskoleprovet! Då är man med i två urvalsgrupper och kan “kicka” bort någon som har exakt samma betyg som en själv ifall de inte har gjort högskoleprovet. Gött, eller hur?

3.) Komplettera dina betyg!
Sen har du alltid möjlighet att plugga upp dina betyg via komvux eller liknande. Basår ges också inom vissa utbildningar och UJIKEN (Utvidgad juridisk intro-kurs) är till för alla, oavsett ens betyg, att kunna kandidera om en plats på juristprogrammet.

Där har ni lite vägar att gå ifall ni känner er nojiga inför antagningen i höst! Passa på att ansöka om en utbildning och plugga på ett av världens ledande universitet och Sveriges bästa studentstad!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

april 15, 2022