Kommer jag att hitta vänner i Lund?

Den här frågan brukar komma upp rätt ofta hos dem som funderar på att börja plugga här i Lund. Inte för att det är svårare att hitta vänner här än i någon annan studentstad – utan för att det är en naturlig sak att undra över när man flyttar hemifrån och till en ny stad för att plugga. För även om en del av studenterna på Lunds universitet kommer från Skåne eller närliggande län är det väldigt många som flyttar ner hit för att studera.

Jag var själv orolig för att jag inte skulle lära känna någon. Jag flyttade ner hit från Stockholm och kände bara min brorsa som också pluggade här – men han var ingen man direkt siktade på att hänga särskilt mycket med.

Efter första dagen på juristprogrammet då jag inte kände att jag klickade med någon av dem jag träffat på introduktionen tänkte jag “jahopp, då blir det 4,5 år av ensamhet då”. Min något överdramatiska sida blev dock motbevisad endast några dagar senare. De flesta av mina närmsta vänner på programmet träffade jag nämligen i min novischgrupp – där vi hade en mängd olika aktiviteter för att lära känna varandra i början av terminen. Jag tyckte att novischperioden var kul, även om det kan erkännas att jag av och till var rätt nervös.

Det ska dock sägas att novischperioden inte är avgörande för dina framtida bekantskaper. Absolut kan det vara en bra början för att lära känna folk, men det finns andra sätt att lära känna dem i klassen. Grupparbeten är ett exempel, där man kan umgås utan press att det ska vara fest och andra evenemang som sker under novischperioden.

Skulle man mot förmodan inte klicka med någon i sin klass finns det mängder med andra sätt att lära känna andra studenter. Det fina med Lund är att det rika studentlivet som finns här gör att det finns något för alla:

Kårerna – inom Juridiska Föreningen (JF) finns exempelvis sport, en tidning, en kör, ett spex, ett festmästeri och mycket mer!

Nationerna – nationerna brukar ta emot nya studenter med öppna armar. Hos de olika nationerna kan man t.ex. få vara med och laga lunch/brunch/middagar, jobba i garderoben eller i baren på de nationer som har pubar och nattklubbar, sporta och mer! Det kan vara ett superkul sätt för de som vill engagera sig och träffa studenter från andra program.

Akademiska Föreningen (AF) – inom AF finns en myriad av föreningar för den som vill nischa in sig lite. Det finns allt från extremsport, cheerleading, spex och radio till orkestrar, brädspel, körer och jaktföreningar.

Summan av kardemumman: du kommer hitta vänner. Det kan krävas en liten ansträngning från din sida, men vill du så finns det hur mycket som helst som du kan engagera dig i. Du behöver i alla fall inte vara så där orolig som jag var, det löser sig!

Det var allt för mig för den här gången! Ha det fint!

/Ebba, student

januari 31, 2023