Klarar man sig på bara CSN?

Bild på stadsparksdammen

Privatekonomin har jag märkt är en hot topic när jag pratar med blivande studenter. Det är många som undrar hur man överlever och får det att gå runt som student. Räcker verkligen enbart CSN till hyra, mat, kläder, kurslitteratur, nöjen etc? Mitt snabba och enkla svar är: ”Ja!”. Man behöver bara vara lite sparsam och uppmärksam på vad man lägger pengarna på så det inte rinner iväg. Är man det så är det inget att vara orolig över.

Bild från stadsparken.

Hur mycket pengar man har att lägga på mat, nöjen och prylar varje månad skulle jag säga avgörs mycket av vilken hyra man har på sin bostad. Eftersom det oftast är den största enskilda utgiften i en studentbudget. Det är ofta väldigt prisvärt att bo i korridorsrum, där har man en låg hyra och får mycket pengar över att lägga på annat. En normal hyra i ett korridorsrum ligger på ungefär 3500kr. Hyr man ett korridorsrum via AF-bostäder  så betalar man dessutom bara hyra 9 av 12 månader om året (ingen hyra under sommarmånaderna) vilket gör att den genomsnittliga kostnaden per månad över ett helt år blir ännu lägre.

En annan viktig sak att poängtera är att hela Lund är anpassat efter universitetet och dess studenter. Då pratar jag om priser på nationernas lunchrestauranger, klubbar men även andra lunchrestaurangers priser. Det är inte ovanligt att man köper en falafelrulle för 25-40 kr till lunch t.ex. Utöver det är det väldigt många fik och restauranger med bra studentrabatter i och med att nästan hälften av alla som bor i Lund är just studenter.

Bild från ett café

Så med andra ord upplever jag att CSN är tillräckligt för att leva ett gott liv under sina studieår. Om man är hyfsat medveten om ens privatekonomi och inte slösar kan man ha pengar nog att lyxa till det då och då.  Från och med januari iår så har dessutom både själva lånet och bidragsdelen av CSN ökat så att man får ut 12 052 kronor i månaden. Avslutningsvis kommer här kommer några matnyttiga exempel på vad en månads CSN räcker till i Lund, studentstädernas studentstad*:

• 344st falafelrullar (35kr/st)
  • 2008st koppar kaffe från kaffeautomaten på ekonomihögskolan (6kr/st)
  • 803st lyxigare koppar kaffe från caféet på ekonomihögskolan (15kr/st)
  • 241 Luncher på nation (ca 50kr för en lunch (inkl efterrätt & kaffe!!))
  • 200st entréer till nationsklubbar (inget jag rekommenderar under en och samma månad (ca 60kr))

/Axel, student

*Detta är enbart förslag och jag rekommenderar ingen att antingen försöka sig på att äta 344 falafelrullar eller för den delen dricka över 2000 koppar kaffe på en och samma månad. Det är troligen så att en sund balans av ovan nämnda exempel är bäst i längden.

februari 6, 2023