Kick-off och Planering inför höstens aktiviteter!

Godkväll på er kära läsare!

Den senaste veckan har varit rätt hektisk för min del. En hel del möten, laborationer, jobb och planering inför kandidatarbetet har stått på schemat.

Dessutom har jag varit på två kick-offer denna veckan! En för oss som är studentambassadörer för Medicinska fakulteten där mötet bestått av fika och planering inför höstens mässor. Jag ser verkligen fram emot att få träffa er läsare under mässor som kommer äga rum under november/december i Göteborg, Stockholm och Malmö (Klicka gärna på städerna så kommer ni till de olika datumen för mässorna)! Vi ses väl där?

Den andra kick-offen var för oss som är resurspersoner för en SIDA-finansierad uppdragsutbildning som Lunds University comissioned Education (LUCE) anordnat! Utbildningen handlar om Sexuell- och reproduktiv hälsa och rättigheter där deltagarna kommer från Asien och Afrika. Jag är riktigt peppad inför detta och glädjs än en gång över att få möjligheten att jobba med så roliga och viktiga projekt och att Lund faktiskt erbjuder så många möjligheter till just det!

Nåväl, nog om detta. Här kommer lite bilder från veckan som varit:

Här har vi peppade studentambassadörer som representerar Medicinska fakulteten på LU! Dem kommer ni få träffa och prata med under mässorna som äger rum i höst.
Liten bild från en av våra laborationer. Här kikade vi på muterade Drosophilas, även så kallade bananflugor på vardagligt språk.
Här sitter min professor och hjälper oss att hitta en bananflugas livmoder som vi studenter dissekerat ut. Det är precis lika pilligt som det låter men till och med jag lyckades!
Snart har det sista äpplet fallit, och det kan bara betyda en sak. HÖSTEN är här på riktigt!
Vi fick även prova på att dissekera ut det som ska bli bananflugans vingar ur bananflugelarver. För detta fick vi använda världens minsta pincetter och utföra microsurgery! Riktigt häftigt men man behöver VERKLIGEN ha en steady hand 🙂
Här var jag och min lilla rumskompis påväg hem till Göteborg!

Ha en fin kväll allihopa!
/Liza (/Nattugglan)

oktober 3, 2018