Kan man jobba utomlands som jurist?

Det känns som jag alltid säger att “det här är en av de vanligaste frågorna jag brukar få”, men det här är nog också lite av en myt som jag gärna vill slå hål på.

Många associerar juristprogrammet med att man lär sig svenska lagar, som ju rimligen bara används i Sverige. Men faktum är att du kan använda din juristutbildning till så mycket mer än att arbeta med juridisk i Sverige. Nu tänkte jag presentera några möjligheter som finns!

Jobba med internationell rätt
Vad inte många vet är att vi faktiskt också läser en del internationell rätt. T.ex. “krigets lagar” och andra internationella rättsakter som styr hur länder ska och inte ska samspela med varandra. Detta inkluderar också internationell processrätt, dvs. hur fungerar det när ett land eller en ledare för ett land är part i en rättsprocess?

Jobba på utlandsmyndighet
Sverige har ju representation i nästan alla världens länder i form av ambassader och konsulat. Dessa kallas för utlandsmyndigheterna och representerar Sverige utomlands både vad gäller ärenden om pass, visum och medborgarskap men också för att vara lite av Sveriges “ansikte” i andra länder och bibehålla relationer i utlandet. Faktum är att jag kom på att jag ville skriva detta inlägg då min kompis precis sökt praktik på ambassaden i Canberra (Australien) – Så det är ytterligare en möjlighet att redan på juristprogrammet få utlandserfarenhet.

Jobba på internationella organisationer
Möjligheter finns att arbeta med juridik både på mellanstatliga och icke-statliga organisationer. Några exempel är FN, Amnesty International, Röda Korset, Transparency International, Världsnaturfonden m.m. Här behövs juridisk kompetens från alla världens länder. Ett annat exempel i tråden är att arbeta inom EU, vilket inte nödvändigtvis behöver utgöra politiskt arbete även om mycket såklart har en politisk anknytning.

Hoppas fördomen om det icke-internationella juristprogrammet är som bortblåst och att alla ni som gillar juridik förstår att det inte behöver innebära att man väljer bort ett spännande liv i utlandet!

Tänk att ta en AW på en strand på Sri Lanka?!
april 5, 2022