Juriststudent ansluter sig till bloggarskaran

Hej!

Mitt namn är Johan Göransson och jag är tjugotre år gammal. Jag kom från Helsingborg till Lund för att plugga juridik och ha jäkligt roligt. Just nu läser jag min femte termin på juristprogrammet och jag har precis sådär roligt som jag en gång hoppades på. Vid sidan om studierna arbetar jag på en advokatbyrå i Malmö – ett utmärkt tillfälle att praktisera kunskaperna som jag förhoppningsvis snappat upp ifrån skolan. I egenskap av ambassadör representerar jag också det universitet och den studentstad som jag kommit att älska. På tiden däremellan spelar jag gärna golf, pysslar med vintersport och lagar god mat, gärna italiensk.

Jag ska, precis som mina kollegor, försöka beskriva vardagen som student i Lund. Med stort nöje ska jag i bild och skrift förmedla en känsla av livet i studentstaden Nummer Ett. Förmedlingen kommer, fullt naturligt, att få en liten nisch mot hur det är att läsa juridik med allt vad det innebär. Jag har intentioner om att försöker variera mina inlägg så mycket det går. Det första tänkte jag dock ägna åt att trycka på vilken otrolig kvalitetsstämpel ett examensbevis från Lunds universitet har.

En bidragande orsak till den goda utbildningsnivån vid Lunds universitet är lärarna. Professorer, adjunkter, doktorander och lektorer – titlarna är många men kontentan densamma: studenterna vid Lunds universitet har några riktigt skarpa hjärnor att tillgå. Även om nivån på pedagogiken inte alltid är ständigt skyhög kan ingen bestrida kompetensen som finns hos många lärare. Att kunna få ett svar på den där krångliga frågan som hängt i kan ibland vara likt en välsignelse. Följande lilla exempel kanske allra bäst summerar möjligheten med att ha duktiga lärare: Tänk dig att du sitter och läser den utpekade kurslitteraturen. Dessvärre går läsningen knackigt och du förstår praktiskt taget ingenting. Att då nästa dag under föreläsningen kunna fråga den undervisande professorn, som också råkar vara författaren till kurslitteraturen, vad han faktiskt menade i sin bok borde vara det yttersta beviset på hur bortskämd man som student i Lund kan vara.

Johan Göransson
Kurslitteraturen skriven av professorerna Michael Bogdan och Peter Westberg
Professor Peter Westberg håller föreläsning om civilrättskipning
Professor Peter Westberg håller föreläsning i civilrättskipning