Jaha, intressant, vad blir man då?

… är den absolut vanligaste responsen jag får när jag berättar att jag pluggar historia. Efter fyra års heltidsstudier i historia är jag van vid frågan, och har ett i princip inövat svar på tal: ”Du kan bli flera olika saker. Precis som att alla ekonomer inte arbetar med exakt samma saker arbetar inte heller alla historiker på samma typer av arbetsplatser. Du kan bli lärare, journalist, jobba på museum, som bibliotekarie eller arkivarie, i media eller inom kommun och statlig förvaltning. Själv vill jag gärna forska och undervisa.”

Ibland är det tröttsamt att behöva försvara sina framtida yrkesmöjligheter, ibland är det roligt att få förklara och berätta om sitt ämne.

Det roliga svaret på frågan i rubriken är enligt mig att en person som studerat historia blir duktig på att läsa, skriva, analysera, förstå olika perspektiv, förklara, att vara källkritisk och förstå politiska, kulturella och sociala processer i dåtid och nutid. Allt detta är saker som är viktigt i alla typer av verksamheter och arbeten!

/Elsa, student

april 7, 2022