Jag ska på utbyte på psykologprogrammet!

Hejsan! Jag ska på utbyte denna vår! Det känns så himla skoj (och ganska nervöst)!

Möjligtvis så undrar du varför jag i såfall inte har åkt än, eftersom den svenska terminen redan började den 15 januari. Jo, jag ska nämligen till Brasilien där de har sommarlov just nu och deras hösttermin börjar inte förrän den 18 mars! Detta innebär att min termin i Brasilien tar slut den 20 juli.

När åker man på utbyte på psykologprogrammet?

Utbyte är möjligt under den fjärde terminen på Psykologprogrammet i Lund! Det är också möjligt att att göra sin praktik utomlands senare på programmet under termin sex. Programmet är ju ändå 5 år så det kan absolut vara värt att passa på att åka utomlands när man får möjligheten! Under termin fyra läser vi kurs 5: sociologi, socialpsykologi och grupp- och organisationspsykologi, samt första delkursen i kurs 6: psykiatrisk diagnostik och epidemiologi.

När vi studenter på programmet åker på utbyte är tanken att vi ska hitta matchande kurser att läsa på de utländska universiteten. Det kan vara lite klurigt att hitta kurser som passar, men i princip alla som ville åka på utbyte i min klass har lyckats lösa det! De som läser på andra program eller fristående kurser kan ibland ha lite mer frihet kring vilka kurser de kan välja, så kallade ”valbara kurser” eller ”valbar termin”.

Var kan man åka?

Det finns många universitet och länder att välja mellan. Lunds universitet har avtal med cirka 70 länder och oftast flera universitet i ett land. Några exempel på var andra i min klass har åkt är:

• Utrecht i Nederländerna
  • Berlin i Tyskland
  • Storbritannien
  • Nya Zeeland
  • USA (North Carolina och Santa Monica)
  • Kanada (två stycken är på olika universitet i Montreal)
  • Hong Kong
  • Singapore

Du kan läsa mer här om var du eventuellt kan åka och här om andra studenters reseberättelser! Det är inte en garanti att man får åka på utbyte om man pluggar, men det finns stora möjligheter till det i Lund och det är många som gör det!

Varför valde jag Brasilien?

Jag valde Brasilien då mina föräldrar båda är födda och uppvuxna där. Det kändes därför extra intressant att åka just dit. Däremot kommer jag att åka till ett universitet i Porto Alegre (i södra Brasilien) och de kommer från São Paulo, vilket ligger cirka elva timmar norrut från den staden med bil. Jag har endast varit i Brasilien två gånger och senaste gången var för 13 år sedan.

Detta är några bilder från mina familjeresor till Brasilien:

Hur förbereder jag mig inför ett utbyte?

Det är en del som man behöver tänka på och fixa inför ett utbyte, det får man nog vara lite beredd på! Men samtidigt så får ditt fokus också ligga på att det kommer vara värt det i slutändan. Förberedelserna kan såklart också se lite olika ut beroende på var man tänker åka! Jag kommer berätta lite mer om hur mina förberedelser har gått till i ett senare inlägg!

Tills dess hoppas jag att du som läser har det bra och glad alla hjärtans dag till dig som firar!

Tjolahopp!

/Nicole