Jag ska på utbyte!

Hej på er! Hoppas ni njuter av vårsolen och inte stressar ihjäl er för mycket med plugg och dylikt.

Jag mår bra just nu – kandidatuppsatsen är snart klar och jag fick nyligen reda på att jag har blivit antagen till mitt utbyte till Glasgow i höst!

Lunds universitet har nämligen massor av avtal med universitet världen över (hela 670 st!!). Ni kan läsa mer om det här: https://www.lu.se/studera/internationella-mojligheter/utbytesstudier

På de allra flesta program kan man åka på utbyte – för oss juriststudenter är det framåt slutet av utbildningen på termin 7 eller 8.

Ansökningsprocessen var lite omständig, men man överlever. Så här gick det till för mig:

1. Till att börja med får man fundera ut var man vill åka – du kan välja upp till tio universitet som du ska söka till.

2. Till ditt förstahandsval ska du sen skriva ett Statement of Purpose, ett motivationsbrev på ungefär en sida om varför du vill plugga just där och vad du har för erfarenheter och egenskaper. Urvalet går i första hand på betyg men om det är några som har samma betyg går de på hur bra ditt Statement of Purpose var. Detta gjordes i slutet av november.

3. Sedan får du veta om du blivit nominerad och till vilket universitet! Detta var ungefär i mitten av december. Om du tackar ja till din plats nominerar sedan Lunds universitet dig till det universitet du ska åka till.

4. Invänta med stor anspänning ditt mejl från universitetet där du ska studera. I mitten av mars fick jag mejl från University of Glasgow med instruktioner om hur jag skulle gå tillväga med min ansökan. En massa genomlästa dokument senare, med vad som kändes som stundtals motstridig information, lyckades jag skicka in en ansökan till Glasgow.

5. Invänta med ännu större anspänning ditt antagningsbesked. Jag fick detta ungefär en månad efter att jag skickat in mitt ansökan.

6. Sök boende! Vissa av mina vänner som ska till andra universitet gjorde detta i samband med att de ansökte till universitetet och kurser m.m., men för mig är det en annan process. Jag inväntar fortfarande besked och är försiktigt optimistisk. Men finns också risk att det blir att panikleta boenden på skotska Blocket, vi får se.

Nu återstår att planera flytt till Skottland! Vad ska man ens ha med sig för att vara borta tre månader? Fått höra att en förlängningssladd och en osthyvel är viktigt så de får nog få en plats i resväskan.

Det var allt för mig för nu, ha det fint! <3

/Ebba, student