Inte bara bänkar och whiteboard

Hej på er!

Hoppas ni inte har snöat inne. Här i Lund blev det vinter igår när ca 10 cm vitt guld dumpades. Fantastiskt fint men som vi alla vet blir det “snökaos” i Skåne vid 2 cm så ni kan ju tänka er själva vad som händer vid 10 cm… Tack och lov (ur kaos-synpunkt) var det mesta av denna vinter borta i morse när jag vakande.

dsc_0042
Vi vaknade till en fin vit morgon i Skåne igår.

Hur spenderar man en vinterdag i Skåne kanske ni undrar? Vissa kanske grävde fram en sopsäck och susade ner för St Hans backar medan vissa kanske såg det som en ypperlig anledning att dricka en extra kopp te under några filtar i soffan. Helt rimliga sysselsättningar kan man tycka.

Själv var jag och resten av mina kursare på kursen “Naturvård” på Skogsbruksexkursion. Inte fullt lika rimligt kanske en del tycker… Jag tycker det var hur najs som helst. Förutom då att vi frös galet mycket om händer och tår, men det glömmer vi för en stund. Tre dagar i skogen är ett väldigt trevligt avbrott från vanliga dagar i föreläsningssalen. Vi tittade på barrskog, lövskog, gallring, avverkning, planteringar, hade snöbollskrig och studerade mossa i lupp. På kursen är vi både miljövetare, naturgeografer och biologer så våra baskunskaper skiljer sej en del vilket är kul. Så ni kanske själva kan räkna ut vilka det var som dök ner i mossan med luppen i högsta hugg, inte var det miljövetar-Susanne i alla fall vars mosskunskaper sträcker sej till vitmossa.

dsc_0035
Första dagen på exkursionen – Fikapaus i en snöfri skog. PS. Fika smakar alltid bättre utomhus.
dsc_0048
Sista dagen på exkursionen – Vitt och fint när klassen ska på upptäcktsfärd efter naturvärden i skogen.

Kom hem till min lägenhet igår kväll efter skogsdagarna och kunde sakta men säkert tina upp mina tår. Packade upp raggsockar och fleecetröja och packade istället ner den ofantligt snygga Naturvetar-tröjan för guess what; Nu är det dags för mässa i Göteborg!!

I skrivande stund (06:56) sitter jag och flera andra studenter på tåget. Ge oss en timme till och en kopp kaffe så är vi nog vakna och sen är vi taggade till tusen att träffa alla nyfikna blivande lundastudenter på Svenska Mässan i Göteborg. Välkomna dit kl 10-16 idag, imorgon och på lördag.

//Susanne

november 10, 2016