Strävan efter det perfekta boendet

Igår fick jag lite omväxling i vardagen utöver studierna. Två av mina kursare (klasskompisar) och mycket goda vänner skulle flytta in tillsammans i en lägenhet. När man, som en hel del studenter gör, bor en bit hemifrån är det inte säkert att föräldrar och släkt kan hjälpa till. Då är det väldigt bra att ha goda vänner till hjälp så självklart ställde jag upp när de behövde hjälp. Sen är den oskrivna regeln med öl och flyttpizza en bra bonus.

Flytt 3
Krävs lite logistiktänk

Dagen flöt på som vanligt med plugg och ett seminarium som en helt vanlig skoldag. Under eftermiddagen anslöt vi volontärer efter hand som vi slutade på Campus. Eftersom vi var några stycken och våra vänner hade förberett i förväg gick det väldigt fort. Det är märkligt hur mycket kul saker man kan hitta när man ska gå igenom allt som samlats och sparats. Efter några timmar när allting var transporterat och klart kunde den efterlängtade ölen öppnas och pizzorna beställas.

Flytt 2
Den obligatoriska flyttpizzan

Att flytta under studietiden är ett ganska vanligt fenomen. De vanligaste orsakerna är antingen ekonomiska, trivsel eller sociala. Därför förespråkar jag att man som nybliven eller kommande student att man inte ska vara kräsen med sin första bostad och förvänta sig att allting stämmer perfekt från början. Saker förändras under studietiden och man utvecklas som person och får nya perspektiv. Eftersom vi alla är olika som personer har vi därför olika kriterier för ett boende. Det viktiga som nybliven student är att förstå hur det inte kommer vara som att bo hemma utan studenter behöver klara sig själv. Därför är det väldigt bra med vänner att dela sin tid med för att förgylla studietiden utöver plugget.

Det här blir ett relativt kort inlägg men jag vill försöka lyfta två viktiga aspekter med att vara student.

1. För det första är vänner bra att ha, ställer du upp för dem kommer de förhoppningsvis göra samma sak för dig när det är du som har behov av det.
  2. För det andra är bostadsbyte ett vanligt fenomen under studietiden och som förekommer av olika anledningar. Det är fördelaktigt att vara flexibel och inte kräsen vid val av boende.

Läs mer om boende som student i Lunds universitets bostadsguide

Till nästa gång, ha di gutt! /Andreas

april 2, 2015

Bostad Studentliv