Hur vet jag att valt rätt utbildning?

Våren är här och snart stänger antagning.se (17:de April). Det är många som frågar mig om hur man vet att man gjort rätt val, hur visste jag att jag hade gjort rätt val? Människor som följt bloggen eller Instagrammen ett tag kanske börjar tröttna på att jag repeterar mig. Till er säger jag, det är ett fritt land, låt bli att läs då om du ska hålla på att sura sådär.

Jag riktar mig snarare in på dig som är ny. Du som är lite osäker om du verkligen vill bli Civilingenjör? Läkare? Socionom?

Jag kan tyvärr inte svara på exakt vad du ska läsa. Eller kan jag det? DU ska bli socionom. DU ska bli läkare. Ni kan tacka mig sen.

Okej, lite mer allvarligt. Misstag är något vi alla gör. Att fela är mänskligt. Vad jag tycker är viktigt när det kommer till misstag är att ta lärdom av de.

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag valt rätt utbildning. Jag går termin 10 på läkarprogrammet och vet fortfarande inte om jag gjort helt rätt val.

Jag gjorde fel val när jag började Civilingenjör. I slutändan blev det rätt val, eftersom jag nu visste vad jag inte ville göra.

Tänk inte för mycket, gör ditt val och sen kan man alltid fixa saker efterhand som det kommer. Carpe diem? Snyggt citat. Det hade man kunnat ha på en vägg.

//Alexander, student

april 10, 2023