Hur veckoschemat för en student kan se ut!

Halli hallå!

En av de många sakerna jag undrade som gymnasieelev var hur en vecka för en student faktiskt kan se ut. 3 år in på min universitetsutbildning inser jag att svaret på den frågan inte riktigt är så straightforward som man hade hoppats på: Det skiljer sig extremt mycket från program till program, kurs till kurs.

Man har även nya föreläsare i varje ny kurs som delar upp kursen på olika sätt! Så här ser mitt veckoschema ut för min nuvarande kurs (Molekylär medicin, 15 hp):

Måndag:
Inläsningsdag inför temat på veckan som kommer, denna veckan handlar exempelvis om Occupational and enviromental medicine!

Har man en föreläsningsfri dag har man mer tid till annat! Som att stanna upp och dokumentera en perfekt mogen avocado.

Tisdag:
– iRAT(ett litet test med flervalsalternativ som behandlar temat för veckan)
– Genomgång
– Indelning av grupp där varje grupp tilldelas ett temarelaterat case att presentera!
– Grupparbete inför presentation

Onsdag(idag alltså): Föreläsningar!
9:00-10:00 – Föreläsning: Metal toxicology
10:00-10:15 – Efterlängtad kaffepaus
10:15-10:35 – Föreläsning: Biomarkers
10:35-11:00 – Föreläsning: Biomonitoring studies
11:00-11:15 – En till efterlängtad kaffepaus
11:15 – 12:00 – Föreläsning: Chemical Carcinogenesis

(Varför står allt på engelska? Jo, för denna kurs ges nämligen på engelska då vi har massa utbytesstudenter den 5e terminen på biomedicinprogrammet!)

Från en av föreläsningarna idag!
Det positiva med att sluta skoldagen vid lunch är att man kan gå på lunchpass!

Torsdag:
10:00-12:00 – Grupparbete

Fredag:
9:00-12:00 – Presentation av veckans grupparbeten där varje grupp presenterar i 10 minuter och klassen antecknar!

Riktigt luftigt schema för denna kursen, som ni kanske ser = MYCKET tid för egenstudier = DISCIPLIN! I vissa kurser har vi mer saker inplanerade under veckan, labbar är ett exempel.

Förresten! Om du känner att du gärna vill se mer av hur vi biomedicinstudenter (eller studenter som går på medicinska fakulteten överlag) har det så kan ni som gymnasieelever skugga oss under en dag! Maila då till: studievagledning@med.lu.se
OBS! Ett tips från mig är att snacka ihop sig med studenten för att kunna timea in en dag då vi gör något kul! Som labb exempelvis 🙂

Vi hörs!
Liza