Hur väljer man vad man ska plugga?

Detta är en fråga som dyker upp väldigt ofta när man pratar med gymnasieelever, och jag frågade precis samma sak när jag började närma mig studenten.

Och precis som med så mycket annat så finns det inte ett svar på den! Jag visste till exempel inte vad jag ville plugga, men valde att ”prova på” ekonomi och hade bara turen att det passade mig! Men många av mina vänner har både börjat på 1, 2 och 3 olika utbildningar innan de varit nöjda! Dessutom är det ganska vanligt att inte jobba med exakt det man pluggat (kanske är yrkesexamen ett undantag, men generellt).

Jag tror egentligen att det viktigaste är att inte vara rädd för att välja ”fel”, för oavsett så kommer du ju lära dig något och det är ju i princip hela syftet med att plugga… så har du något du är sugen på – sök det innan den 15 oktober och se vad du tycker!

/Emily, student

september 29, 2021