Hur väljer man studier? – tips för den förvirrade

Om mindre en vecka stänger anmälan till universitetet – den 17:e april är sista anmälningsdag!

I detta läge brukar två kategorier av studenter uppkomma:

1. De som har bestämt sig vad den ska söka långt i förväg, har en plan som känns bra och sitter lugnt i båten med ansökan inskickad.

Eller så tillhör du kategorin….

2. De som fortfarande inte har någon aning om vad de vill plugga och allt känns stressigt och kaosartat.

Jag tillhörde nog den senare kategorin. Jag hade vissa tankar om vad jag ville plugga men det var mycket oro och tvivel som snurrade runt där sista veckan innan ansökan skulle in.

=> Ett litet axplock av alla tankar som snurrade runt i mitt huvud.

Mina tips till dig som också stressar upp dig för stora beslut:

Ta det lugnt – det är antagligen bara bra alternativ som du står och väger mellan.

Skriv ner dina tankar – jag skrev pros and cons-listor med de olika utbildningarna och universitetsstäderna för att få lite struktur på tanke-kaoset.

Se hur andra upplever det – läs om berättelser från studenter på programmet på kursens hemsida, kolla på universitetens instagram och ställ frågor där osv! Ta reda på hur andra tycker att det är! Jag blev själv inspirerad att plugga till jurist i Lund genom att ha pratat med en studentambassadör på SACO-mässan som fick det att låta så kul.

Prata med studievägledare och få vägledning i hur du ska tänka kring ditt val – de har koll på olika utbildningar och karriärvägar efteråt! Lunds universitets studievägledning går att kontakta för samtal (även digitalt/telefon) även för de som inte pluggar på universitetet. Här är kontaktuppgifter till den allmänna studievägledningen. . Varje fakultet har också studievägledare om du har mer specifika frågor!

Våga testa – blir det inte precis som du tänkt dig är det inte värre än att du hoppar av och testar något annat.

Efter några om och men blev det juristprogrammet i Lund för egen del. Hade gjort om mitt val hundra gånger om!

Stort lycka till med valet så kanske vi ses i Lund!

/Ebba, student

april 11, 2023