Hur man sparar pengar som student!

Hej allihopa!

Nu närmar sig studenten snart för många av er och universitetslivet ska påbörjas efteråt, och det är ju såklart superskoj! Men det kan också kännas lite läskigt att bli mer och mer självständig med sin ekonomi, så jag tänkte att jag kan dela med mig av mina bästa tips för att spara pengar som student!

1.) Mecanat/Studentkortet är dina bästa vänner!
Det finns ju en anledning till att du får studentrabatt på många grejer när du börjar plugga. Några sådana rabatter är ett billigare resekort på bus och tåg, rabatt på Spotify, erbjudanden och rabatter på datorer och kläder, samt billigare matkasse och lite smaskiga erbjudanden för fika! Unna dig själv och skaffa ett studentkort för rabatter!

2.) Matlådor = ren lycka!
Du anar verkligen inte hur gynnsamma matlådor egentligen är. Inte nog med att du inte behöver oroa dig för vad ska äta under veckan, så sparar de på tid och pengar, och är supersmarriga! En lunch eller fika kan man alltid gynna sig då och då, men vill du spara pengar så är hemlagat the way to go!

3.) Lägg undan en liten summa varje månad (om du har möjlighet)!
Väldigt basic tips men också väldigt effektivt! Lägg undan en liten summa varje månad till något som du kommer att spendera vid slutet av terminen, vare sig det är ett särskilt klädesplagg eller en trevlig resa så är det bra att lägga lite pengar vid sidan om!

4.) CSN to the rescue!
I slutändan ska man inte oroa sig för mycket – CSN finns alltid som studiemedel och lån, så det går absolut att överleva på studiestödet som CSN bidrar med! Plugga bara flitigt så kommer du kunna njuta av alla delar av ditt studentliv!

Hoppas dessa tips underlättar er framtida (eller nuvarande) studieperiod!

Ha det bäst och lycka till!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

maj 21, 2021