Hur man kombinerar arbete, studier och vänner

Ta fram chipspåsen, öppna den och luta dig tillbaka. Därefter stänger du påsen och lägger tillbaka den för att det är ju trots allt en stund kvar innan det blir helg. Istället kan vi ju vara lite nyttiga.  Nyttiga – som i information!

Som student i Lund tror många att livet kretsar kring studierna och studentlivet. Det kan stämma för en del men för många andra blir det nästan tvärtom. Mycket fritid beroende på hur pass bra man sköter sina självstudier. Jag kände att tiden som blev över kunde jag utnyttja på ett effektivare sätt. Detta ledde till ett jobb via ett bemanningsföretag och det krävdes endast 20h/vecka för att de skulle vara nöjda.

Finemang, tänkte jag! Hösten 2013 och våren 2014 kombinerade jag ett extrajobb med mina studier vilket fungerade utmärkt. Mitt jobb som nuvarande studentambassadör fick jag hösten 2012 och det har tuffat på med mässor och olika arrangemang, i mån av tid givetvis.

När du anländer i Lund är du en person med dina värderingar fasta, dina intressen konkreta och dina matlagningstekniker otillräckliga .

Glöm allt det.

Livet som student är ju “once in a lifetime” tillfälle som pågår ett par år. Du knyter kontakter, minglar och får vänner för livet. Just vännerna, deras bakgrund och intressen är såpass annorlunda jämfört med dina egna. Jag själv har träffat många vänner från olika fakultet och program. Man sitter och diskuterar värderingar, åsikter och insikter. Du får höra och se vad andra tycker utanför din egna värld. Dina fördomar (om utbildningar) krossas och du skrattar glatt i kompani med dina goda vänner, en lördagseftermiddag efter en tuff pluggvecka.

10965890_10152968941555339_1835660046_n
Utbildning för Studentambassadörer i Skanör. En fantastisk brunch bland goda vänners lag.

Som sagt, livet som student pågår endast ett par år och det gäller att ta tillvara på detta. Mitt inlägg handlar om att kombinera jobb, studier och vänner men andemeningen är väl att utan Lund hade jag inte träffat dessa fantastiska människor.

På återseende!

/ Omar