Hur man får jobb efter plugget!

Hej allihopa!

Många av er har säkert hört om kurser och program likt rättssociologi, datateknik, media och kommunikation eller mänskliga rättigheter. Och allt det kan låta väldigt spännande och kul att läsa på universitetet, men det kan också vara svårt att veta vad alla dessa ämnen kan leda till för jobb efter studierna, och om man ens kan få ett häftigt och intressant jobb. Det kan man absolut, och jag tänkte ge lite tips på hur det kan gå till!

1.) Välj alltid det som du är intresserad av att läsa, inte vad du tror kommer leda till jobb!
Detta är väldigt viktigt då många blivande studenter väljer att läsa något som de tror de bör läsa eftersom att det kan leda till ett bra jobb (vilket i sig inte är en dum ide), men vill du hellre ha en kunnig och motiverad läkare eller advokat, eller vill du ha någon som blev tvingad till att läsa det och ångrar nu sitt jobbval?

2.) Använd praktikkursen!
De allra flesta av våra program möjliggör att man får åka ut på praktik under en termin och pröva på något yrke som man är intresserad av. Det är upp till var och en att hitta ens praktik och man ser det som en vanlig jobbansökan. Oftast resulterar detta i att man får jobba där efter studierna också eller så har man fått kontakter som kan hjälpa en senare.

3.) Pitcha dig själv och varför just DU ska jobba på ditt drömjobb!
Oavsett vad det är du har läst så kan det finnas jobbannonser som är lite otydliga med vad det är de söker för en kandidat. I sådant fall är de också väldigt öppna för att du ska pitcha varför du är den bästa kandidaten för jobbet. Våga skriva till arbetsgivaren och berätta varför du är kvalificerad för att komma på en intervju och berätta mer om dig själv. Det visar att du är engagerad och driven som person och kan redan ge ditt ett stort försprång!

Hoppas att dessa tips funkar för er och att ni hittar just ert drömjobb!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

mars 4, 2022