Hur kan man bo som student?

Rosa solnedgång med en sjö och byggnader i bakgrunden

Hej på er,

Jag hoppas att ni har haft en bra påskhelg och är lite uppvilade efter ett påsklov! Jag passade på att åka hemhem till Malmö, och fick då lite frågor av min syster om boende i Lund som student. Så tänkte ägna detta inlägg åt olika boendeformer som student. Först skriver jag lite om hur jag har bott under mina fem år som Lundastudent, och sen har jag också ställt några snabba frågor till en kompis till mig som bor i korridor!

Jag hade möjlighet att bo hemma hos mina föräldrar och pendla mitt första skolår. Det är ganska vanligt att studenter pendlar från området kring Lund och tåget mellan Malmö (där jag bodde) och Lund tar bara typ 10 minuter! Sen flyttade jag in i en “kompislägenhet” på en nation, vilken hyrdes ut i andrahand av två tjejer som skulle på utbyte. En kompislägenhet är en lägenhet med några mindre sovrum (i mitt fall två) och sen gemensamt vardagsrum, badrum och kök. Efter det hade jag sparat ihop till en bra köplats så att jag kunde välja ganska fritt,  så då flyttade jag vidare till en egen liten lägenhet där jag nu bott i tre år.

Jag hade tur med mitt första boende i Lund och fick den här fantastiska utsikten över LTH och Sjön Sjön!

Jag ställde som sagt också lite frågor till min kompis Olivia om hur det är att bo i korridor, här ser ni hennes svar:

1. Vilka boendeformer har du haft som student i Lund?
– Jag har bott hos mina föräldrar och busspendlat, i en andrahandslägenhet på Helsingkrona nation, förstahandslägenhet via AFB och korridor via AFB.

2. Hur länge har du bott i korren?
– Jag har bott i korridor i 2,5 år (åh herregud)

3. Vad är det bästa med att bo i korridor?
– Jag gillar att det alltid finns människor där. Vi har middagar, kollar på film, går ut och grillar.

4. Har du några tips till nya studenter?
– Jag rekommenderar alla som har möjlighet att flytta hemifrån. Man lär sig mycket av det, och utvecklas som person. Och om du flyttar – be några kompisar hjälpa dig och bjud på den obligatoriska flytt-pizzan!

Korridorsmiddag! En fördel med att bo i en korridor är sällskapet.

Avslutningsvis, här är några tips för att hitta boende i Lund när du har blivit antagen:

• Om du bor utanför Skåne – ställ dig i Novisch-lotteriet. Detta kan du göra så snart du har fått ditt antagningsbesked till Lunds Universitet, mellan 9 till 12 juli
  • Leta i Facebook-grupper och på Blocket.se. Det finns många studenter som åker på utbyte eller har praktik i en annan stad och då hyr ut sitt boende under den terminen, så ofta kan man hitta någonting i till exempel gruppen “Lägenheter i Lund”.
  • Leta på Bopoolen.nu. Det är en hemsida som drivs as studentkårerna på Lunds Universitet.

HÄR kan ni hitta fler tips när man letar bostad i Lund. Ni kan även titta på vår YouTube kanal, där vi visar hur det kan se ut på en nation och i en “vanlig” korridor!

april 5, 2021