Hur jag svarar på en tentafråga

Hej igen!

För tillfället befinner jag mig i Stockholm där jag gör research för mitt uppsatsämne. Mycket av materialet jag använder för att grunda min uppsats på finns idag digitaliserat men ibland krävs det att man måste dyka ner i något arkiv eller bibliotek. Som tur är verkar våren ha kommit till Stockholm, det ryktas nämligen om att det snöar i Skåne 😊

Idag tänkte jag skriva om den strategi jag använder mig av när jag svarar på en tentafråga. Det finns ju olika typer av tentor, såsom salstenta, hemtenta och muntlig tentamen. En salstenta skriver du oftast för hand på papper i en sal mellan omkring 4 – 6 timmar. Om du skriver en hemtenta har du ca. en vecka på dig att skriva hemma vid datorn och vid en muntlig tentamen håller du antingen en enskild redovisning för din lärare eller i grupp. Här tänkte jag först och främst utveckla hur jag tänker när jag svarar på en fråga vid en salstentamen, det är då, under tidspressen, som det kan vara skönt att ha en strategi att luta sig tillbaka mot.

1. Jag får tentan och läser direkt igenom alla frågor. Jag frågar mig själv vilka frågor jag kan bäst.
  2. På ett kladdpapper (finns tillgängligt i salen) gör jag listor med stödord för varje fråga. Om en fråga handlar t.ex. om renässansen och en annan handlar om medeltida kriser gör alltså en för vardera med punkter eller korta fakta som jag kan bygga in i texten.
  3. Jag börjar skriva och jag börjar skriva den fråga jag kan bäst. På det sättet kan jag ha med mig frågorna jag inte kan lika bra i bakhuvudet och så fort jag kommer på något jag kan ha med i en annan fråga så fyller jag ut den listan med ett nytt stödord. Varje gång jag nämner eller bygger ut texten med något jag har i en lista så stryker jag det. Sedan går jag vidare fråga för fråga och ser till att jag får med allt jag har i listorna.
  4. Jag svarar på alla frågor. Även om jag blir helt överraskad av en fråga om zoroastrier i Perserriket på 200-talet så försöker jag svara på den så gott jag kan! Det är bättre att lämna en tenta och känna att man har gjort sitt bästa än att i efterhand tänka att jag kunde ha gjort annorlunda.
  5. Sist men inte minst, var inte orolig! Går det inte som du önskade dig så finns det omtentor. Den första salstentamen jag själv kuggade var helt klart den tentan jag lärde mig mest av. Den visade mig att jag behövde ha en systematik och disposition för hur jag svarar och det har jag haft en otrolig nytta av i efterhand.

Tack för mig! Vi hörs 😊 /Filip S

Utsikt under uppsatsskrivandet