Hur jag hamnade i Lund

Hej!

Våren håller sitt grepp om Lund och metereologerna talar nu om sommar. Vem hade kunnat tro det för ett par veckor sen!

När jag står på mässor och pratar med gymnasie- och folkhögskoleelever och berättar att jag kommer från Stockholm så får jag ofta frågan hur jag hamnade i Lund. Det korta svaret är att jag har släkt i Skåne, vänner sedan tidigare från Lund och hade besökt staden tidigare, men har jag tid över så berättar jag gärna den längre historien.

Det långa svaret är desto mer spännande. När jag gick ut gymnasiet  (känns som en evighet sedan!) hade jag rätt dåliga betyg och alltså ingen högskolebehörighet. Jag var fast besluten att jobba och kände inte alls att skolan var något för mig. Jag testade på ett par olika branscher, sparade pengar, var ute och reste och testade återigen på lite fler jobb väl hemma i Sverige igen. Efter ett par år kände jag att något saknades, jag fick tillbaka motivationen och ville mer. Jag ville ha ett nytt äventyr och insåg att en utbildning vore den häftigaste utmaningen, så jag började med att läsa upp min högskolebehörighet på en folkhögskola. Det tog ett år. På folkhögskolan i Stockholm kom jag i kontakt med en studievägledare som visade mig vilka möjligheter jag hade och när han berättade för mig att det gick att söka kurser i Lund så var det som om ett ljus tändes. Jag hade aldrig tidigare trott att jag kunde plugga vid ett högre lärosäte och nu fanns helt plötsligt möjligheten att studera vid ett av världens 100 bästa universitet! Jag pluggade i månader till högskoleprovet och fick väl ett helt okej resultat ändå men jag hade redan bestämt mig för att jag ville testa på en fristående kurs i historia den första terminen. Jag blev antagen och sedan liksom fastnade jag, en termin historia vart helt plötsligt sex och äventyret jag sökte visade sig vara en fantastisk utmaning under vilken jag har lärt känna de mest underbara människor. Nästa termin så pluggar jag med stor sannolikhet i Italien på en utbytestermin och äventyren avlöser helt plötsligt varandra.

Om jag ska dela med mig av ett tips till framtida studenter så är det helt klart detta: Stay humble! Ha ett öppet sinne och gå efter vad du tycker är roligt. Om du är nyfiken så våga testa och våga satsa. Är du nyfiken på Lunds universitet så tveka inte på att lämna en kommentar, jag svarar så gärna.

Allt gott

/Filip S