Hur hittar man vänner när man flyttar?

När man flyttar till en ny ort där man antingen inte känner någon eller bara känner några få, är det naturligt att vara lite rädd. Vi är många studenter som har varit skrajsna för att känna ensamhet när vi flyttar, men är det en grej jag är säker på är det att du kommer att hitta vänner – och kanske till och med en ny familj.

Många har hört vikten av att välja program efter intresse, och det är så sant på många sätt. Inte bara är det ett sätt att nästintill garantera att du kommer att finna motivation till att plugga, utan det är även ett sätt att verkligen garantera att du kommer att hitta likasinnade. Personer som delar samma intressen, passioner, tankar och drömmar som du. Människor som du kommer att växa med, i en eller flera terminer och kanske till och med år.

Jag och mina vänner Emma och Marie

Jag och Emma som blev vänner genom min nation och jag och Marie som blev väldigt nära genom Agoras novischperiod.

Om du har antagningsbrevet i hand skulle jag verkligen tipsa dig om att ansöka till en novischperiod (Lundaordet för nollning). Det spelar ingen roll om det är din kårs, en förenings eller en nations novischveckor eller flera du tar del av, för på dem alla kommer du att finna nya studenter som söker efter nya vänskaper lika mycket som du – för det är det som nollningen är till för.

På novischperioderna arrangeras en mängd olika aktiviteter, och variationen i evenemangen öppnar upp möjligheter för dig att lära känna dig själv och andra i olika sammanhang. Mycket fokus ligger på teamwork, och novischveckorna är både det roligaste och mest utvecklande jag fått erfara. Skulle du inte ha möjlighet att delta på någon novischperiod är jag ändå säker på att du kommer att finna nya gemenskaper som kommer att förgylla ditt liv, för är det något det kryllar av i Lund så är det event, nationer och föreningar. Och skulle du känna för att starta en ny förening som passar dina intressen snäppet mer är det bara att ansöka om att skapa en via Akademiska Föreningen  (AF). Det gjorde till exempel min granne Fabian som startade Lunds Akademiska Cheerförening!

Jag och mina vänner Elin och Laura

Jag och Elin som blev vänner när vi jobbade på Helsingkrona Nations bal och jag och Laura som fann varandra på en fest genom en gemensam vän.

Ett annat sätt att snabbt hitta vänner på är att flytta till ett kollektiv eller en korridor. Korridors- och studentlivet är något jag kommer att prata mer om på söndag den 4 april kl. 14:00 på Lunds universitets Instagram. Detta kommer att livesändas och är ett perfekt moment för dig att ställa alla relaterade frågor du undrar över, och videon kommer även att läggas upp på IGTV efteråt – så följ och kolla in @lundsuniversitet på söndag!

Är det en grej du inte behöver oroa dig för, är det att hitta kompisar.

Jag lovar dig, allting ordnar sig! ♡

/Märtha, Kandidatstudent i Strategisk kommunikation

mars 31, 2021