Hur hittar man en bostad i Lund?

Hej allesammans!

Hoppas ni alla har haft en skön sommar hittills. Just nu befinner jag faktiskt i Kroatien på lite semester, väldigt skönt är det! Också skönt att det bara är första veckan i juli, och långt kvar av sommarlovet. Sverige är i kvartsfinal mot England och livet hade definitivt vara värre, ellerhur?

I Bol på ön Brac, här är det vackert ska ni tro!

Om exakt en vecka får många av oss vårt preliminära antagningsbesked. För många betyder detta en stor förändring. En av sakerna kan vara att man ska återigen börja studera, en annan sak är för många att de ska flytta. De måste alltså hitta en bostad. Idag tillägnar jag detta inlägg om tips på hur man kan hitta bostad i Lund.

När vi är ute på mässor så är frågan om boende den mest återkommande skulle jag säga. Många är intresserade av att plugga i Lund men är avskräckta boendesituationen samtidigt. Detta är inte något man ska bekymra sig för. Det är en utmaning men det löser sig för det mesta. Många ska också flytta hemifrån för första gången och det är också en utmaning i sig och bidrar säkert till någon underliggande oro. Men det kommer också gå fint, jag lovar!

Hur går man tillväga då om man är intresserad av att plugga i Lund och söka boende?

1. AF Bostäder är den största aktören i Lund som fokuserar på att hyra ut bostäder till studenter. De erbjuder boende för cirka 6000 studenter, och håller just nu på med att bygga ännu fler lägenheter och korridorsrum. Är du ny i Lund och bor utanför Skåne (eller bara ny i Lund) så kan du läsa mer om hur du gör som “novisch” när du söker boende hos AF här. Förturen som AF ger handlar om upp emot 700 bostäder och det är både korridorsrum och lägenheter. På sidan som jag länkat finner du all nödvändig information som du kan tänkas behöva, och du kan också navigera dig runt och läsa om AFs alla olika hus, lägenheter, korridorsrum samt pågående projekt.

2. Nationer är ett ord du får vänja dig vid om du flyttar till Lund. Nationerna i Lund är hela 12 stycken och många, om inte alla, erbjuder studenter boende. De ligger rätt utspritt i hela Lund men det mesta är väldigt centralt. På nationer bor du oftast i korridorsrum där du delar kök, och ibland duschrum, med dina andra “korrekompisar”. För att läsa mer om de olika nationerna kan du gå in på denna länk.

3. Blocket är ett annat forum där folk lägger upp annonser. Här lägger både uthyrare och sökande in annonser gällande lägenheter, vad det är som folk erbjuder men också vad du själv söker. Det hela är väldigt smidigt.

4. På Facebook finns det en grupp som heter “Lägenheter i Lund”. Det funkar väldigt snarlikt som Blocket där annonser publiceras var och varannan dag.

5. Andra hyresgästföreningar som också hyr ut lägenheter. Lite svårare att få tag i lägenhet via dessa men ibland kan man ha tur!

Funkar det och bo utanför Lund då och pendla? JA, självfallet!

Hela mitt första år bodde jag i Malmö. Det ligger bara ett stenkast bort från Lund och kollektivtrafiken däremellan är hur bra som helst. Skulle det vara så att man har problem med att hitta lägenhet i Lund, eller om man också själv kanske inte vill bo där, så kan man se sig omkring. Nära städer till Lund där man kan bo är Malmö och Helsingborg. De är betydligt större än Lund men har inte alls samma studentanda, vilket är en stor del av hela upplevelsen med att studera i Lund.

På båttur utanför ön Hvar.

Min personliga åsikt är, efter att ha pendlat och bott i Malmö men också i Lund,  att det passar mig bättre att bo i Lund. Att kunna vara en del av gemenskapen, mitt bland vänner och en massa annat gör så mycket för ens studentliv. Samtidigt kan jag tycka det är skönt att komma där ifrån ibland och inte vara i den eviga “studentbubblan”.

Det blev ett långt inlägg idag och jag har försökt att inte gå in på alltför mycket detaljer för att bespara er en eventuell förvirring. Skulle ni ha några funderingar och inte känner att ni får svar på det oavsett hur mycket ni läser på de olika sidorna så är det bara att kommentera här så ska jag försöka göra mitt yttersta för att förklara.

Ha nu en fortsatt härlig sommar så hörs vi snart igen!

/ Adam

juli 5, 2018