Hur hittar man boende i Lund?

Mina tankar när jag öppnade antagning.se och såg att jag hade kommit in på Strategisk kommunikation på Lunds universitet var, i kronologisk ordning: “Omg! YES! Jag kom in! Shit vad kul. Eller… Fan. Vill jag verkligen göra detta? Vill jag flytta från Stockholm? Haha jaaa, klart jag vill. Eller? Gah. Äh, kommer ju ändå aldrig få bostad i Lund, jag skiter i det. Fast, det kommer jag ju inte få i Stockholm heller… Ok jag chansar.”

Och den chansningen kommer jag aldrig ångra (insert: aaaaaw). MEN, med det sagt så var bostad en jobbig faktor, speciellt då jag bodde i Stockholm och därmed hade begränsade möjligheter att åka och lära känna området. Här finns massa bra tips och info om hur man kan få hjälp med bostad i Lund som jag inte kollade upp för jag var trög (ja, det löser sig för oss lata också) men jag tänkte berätta om min bostadsresa, för att visa hur det kan gå till.

Mitt första boende var i Helsingborg. Min utbildning ligger på Campus Helsingborg så det kändes naturligt, plus att det var mycket lättare att hitta boende (tips, bara 30 min från Lund). Jag bodde i en 2a med en kompis hemifrån. Vi hittade den på blocket.se och hyrde i andra hand. Det var himla trevligt! Vi hade balkong! Och TYP utsikt över vattnet.

Helsingborg.wikimedia commonsjpeg
OBS, tyvärr inte vår utsikt men här har ni Helsingborg iaf

Efter ett tag så upptäckte vi dock att det var rätt påfrestande att bo två personer i en 2a och vi ville dessutom prova på Lund, vilket ledde till att vi började söka nytt boende efter drygt ett halvår. De flesta byter bostad minst en gång. Jag visste ingenting om bostadssituationen i Lund när jag flyttade ner, men efter ett halvår på plats var det sååå mycket lättare. Vilket ledde till att vi fick en superfin 4a i Lund som vi delade på med en kompis från min klass. Den hittade vi via bopoolen.se som också är ett hett tips. Har tyvärr inga lämpliga bilder men här är bakgården iaf:

Lägenheten låg så nära tåget att huset skakade men det var det värt.
Lägenheten låg så nära tåget att huset skakade men det var det värt, kan inte vara kräsen när man är lat.

När jag åkte iväg på praktik i Stockholm och utbyte i Amsterdam så blev vi av med vår 4a. Som tur var så hörde en klasskompis av sig och meddelade att det blivit ett rum ledigt i hans kollektiv på 4 pers. Och det är här jag bor nu! Det är världens finaste lägenhet men ni får inte se den pga har inga bilder. Men föreställ er… Bjälkar i taket… Ett TV-spelsloft… högt i tak… Osv.

Summan av kardemumman är följande: DET. LÖSER. SIG. Även om jag personligen gled på en räkmacka i slutet så känner jag ingen som det inte har löst sig för. Så, ta en snygg profilbild, lägg ut den i en annons på blocket och peppa Lund till hösten. Kom igen, det blir kul.

maj 3, 2016

Bostad Studentliv