Hur har man råd med utbyte?

Tjolahopp tjolahej!
Just nu är jag uppe i en tentaperiod, men har turen att mina 6 kursers mid-terms är utspridda på ca 3 veckor. Nästa vecka har hela min skola en “innovation” week; där vi är helt lediga från skolan, men vi kan skriva upp oss på olika aktiviteter om vi önskar. Dock har skolan typ glömt av att de har utbytisar, så nästan allt är på tjeckiska, och tyvärr kan jag inte riktigt mer tjeckiska än att säga tack, ursäkta och att jag önskar att betala med kort. Det betyder att nästa vecka har jag en fri vecka – perfekt för att tentaplugga i lugn och ro. Men mina föräldrar kommer på besök då, så jag tänker passa på att vara turist med dem (läs prokrastinera)

Bild ifrån Estate-teatern i Prag; jag såg en Opera här.

Veckans höjdpunkt var när min svenska kompis tog med sig svenskt bröd till mig!! Jag har sällan blivit så himla lycklig av bröd. Brödet här är extremt undermåligt och finns ganska exakt två sorter att välja på :(. Att få svenskt bröd levererat till mig stillade faktiskt min hemlängtan liiiite. Allt som saknas är lite svensk ost. Jag håller på att bli tokig av färdigskivad ost och att de endast kommer i förpackningar om 6 skivor. Det är värdelöst hälsar en glad mack-och ostätare.

Lyckan med lite svenskt bröd; kunde inte hålla mig från att smaka – ursäkta den hemska bilden.

Jag hoppas att ni noterar hur hårt jag bråkar med osten här på min bild. Får riva den i ett försök att få den något som när att passa på mina brödskivor.

I förrgår trillade CSN in, vilket för min del var mer än behövligt denna månaden. I vanliga fall jobbar jag extra, så jag är van med både lön och CSN. Jag måste erkänna, som utbytis så har jag väldigt mycket mer utgifter än vad jag har i vanliga fall. Det blir lite mer resor till andra delar av Tjecken, till Polen, till Österrike och definitivt mer utemat och biljetter till opera, teater, balett, museum och så vidare….

Så: hur har man råd?
Jag har sparat undan lite från att extraknäcka i Lund men även från sommarjobb. Det är väldigt trevligt att ha nu!  Det finns även ett Erasmus-stipendium som man kan ansöka som utbytesstudent i Europa. Man får lite olika mycket beroende på vart man är i Europa, men för Tjeckien får man ca 16 000 totalt. Man får 70% strax efter man kommit till värdlandet, och resterande när man är hemkommen. Man får CSN precis som vanligt även om man får de extra pengarna.

Så för min del kommer jag absolut gå lite ekonomiskt back på att vara iväg; men det gör jag med glädje. För oj vad mycket roligt och många upplevelser jag får. Bara lyxen av att gå på balett på en tisdag är magiskt.

Nu ska jag snart möta upp en kompis för att boka en Weekend till Wien, härifrån är det bara typ 3.5h bort, och bussbiljetten ligger på typ 500kr!

Ha det! //
Carolina, student