Hur håller man motivationen uppe?

Utflykt till Kullabeg

Hej igen kära läsare,

Hoppas allt är bra med er. Nu när terminen börjar närma sig slutet börjar längtan för sommaren smyga sig på. Då kan det, i alla fall för mig vara svårt att hålla fokus på det jag behöver göra och inte sväva iväg med alla sommarplaner jag har. Jag tänkte därför dela med mig av mina tre bästa tips jag har samlat på mig under åren på hur man bäst håller motivationen uppe.

Ta raster – Det absolut viktigaste är att ta raster då och då under plugget. Jag kan i princip inte fokusera till hundra procent i mer än en timme utan att behöva en paus. Jag brukar ofta innan jag börjat studiedagen bestämma i vilka intervaller jag ska studera och sedan följa detta schema resten av dagen. Jag har på senare tid börjat med att köra 25 minuters plugg och sedan 5 minuters rast där jag kan prata med kompisarna eller bara chilla.

Belöna dig själv – Det är mycket lättare att få saker gjort ifall man kan belöna sig själv när något är klart. Ett exempel skulle kunna vara att man efter att ha läst tio sidor i kurslitteraturen belöna sig själv med en godisbit eller något liknande.

Studera med andra – Att plugga med andra gör det också mycket lättare att fokusera. Man kan till exempel hjälpa varandra ifall man skulle stöta på ett problem som man kanske inte kunde löst själv och därmed bara blivit irriterad och velat göra annat.

Hoppas tipsen hjälper er något 🙂

Vi hörs snart igen.
/Filiph