Hur får man bostad som student?

Hej!

Något som oroar många nya studenter är frågan om boende, speciellt de som inte kommer från Lundområdet. Jag tänkte därför att jag skulle dela med mig om lite tips och egna erfarenheter av att leta boende.

Jag kommer inte från Lund till att börja med och därför visste jag så gott som ingenting om hur man skaffar studentboende när jag började plugga. Mitt första boende fick jag via AF Studentbostäders novischlotteri där könummer lottas ut till nya antagna till Lunds universitet. Man måste ha blivit antagen till minst 15 högskolepoäng (halvtid) och inte tidigare varit antagen vid Lunds universitet, dessutom måste man vara folkbokförd utanför Skåne.  Oavsett om du kommer från utanför Skåne eller inte rekommenderar jag dock att man ställer sig i AFs bostadskö direkt då antagningsbeskedet kommer. Mitt första boende var ett korridorrum vilket kanske kan verka skrämmande men är ett jättebra sätt att introduceras till nya bekantskaper.

Utsikt från när jag sitter och pluggar vid skrivbordet i min studentlägenhet

Mitt andra boende fick jag via en av nationerna i Lund som ofta tillhandahåller studentbostäder. Denna gången en pentrylägenhet som jag har varit nöjd med trots att den är ganska liten. Om man bara inreder lägenheten lite smart får man plats med mycket! De flesta nationer har ett kö- och/eller poängsystem där det kan hjälpa om du är aktiv eller jobbar i nationen. Ta kontakt med bostadsförmannen på nationerna. (Undantaget är Smålands Nation där bostadsförvaltningen är skild från nationen).

Just nu letar jag efter lägenhet i Malmö eftersom det går jättebra att bo utanför Lund och pendla! Jag söker hos olika privata hyresvärdar och sidor som HomeQ där man kan tänkas hitta boende. Vissa kommuner har också egna sidor, exempelvis Lunds kommuns fastigheter, LKF.

Det är inte självklart att du får precis det önskeboende du önskar och vill ha direkt, men det viktigaste att komma ihåg är att det löser sig!

Allt gott,

Smilla