Hur du fuskar bäst på prov!

Universitetshuset i Lundagård, Lunds universitets huvudbyggnad, ritat av Helgo Zettervall och invigdes 1882.

Hej allihopa, hoppas att ni mår allra bäst!

Nu är ju tentaveckorna igång och de flesta av er känner kanske en press inför att skriva er första eller kanske femtio-elfte tenta! Men oroa er icke, för här kommer lite tips på hur ni fuskar er fram till ett toppbetyg och minskar stressen!

1.) Smuggla in lite frukt och vatten!
Du anar verkligen inte vilken skillnad lite frukt och vatten kan hjälpa när man ska sitta ett par timmar och försöka skriva ner allt som man har läst under de föregående veckorna. Med lite energi som hjälp så mår du bättre och kan presetera gött på din tenta!

2.) Sov gött!
En annan viktigt grej är att få i sig tillräckligt med sömn! Ett av de värsta grejerna som man kan göra är att sova dåligt dagen innan och komma till tentaskrivningen med lite energi och känna sig utmattad. Kaffe hjälper en att bli piggare, men det är bara när man redan är rätt så pigg och har sovit bra. Så sov ordentligt!

3.) Plugga i god tid!
En liten grej som de flesta av er kanske inte är medvetna om men som ni säkert har hört: det går inte att fuska på universitetet! Och även om det gick så är det inte värt det, för konsekvenserna är för stora för att man ska kasta bort det på något så löjligt som fuskande! Så vad gör man då? Jo, du läser i god tid och bekantar dig med materialet som du ska skriva om. På så sätt tar du dig inte ann för mycket försent, utan har en god förståelse om det som vi tala om och slipper skriva om tentan (men känner du att du inte är redo nog så kan du alltid göra en omtenta)!

Så, där var mina tips för hur du fuskar bäst på universitetet! Hoppas att det hjälpte!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

oktober 29, 2021