Hur du får ett bra jobb/praktik!

Hej allesammans, hoppas att ni mår suveränt!

Under ens studietid så får de allra flesta möjligheten att testa på att ha praktik – både i Sverige men även utomlands. Det är en fantastisk möjlighet att testa på och se hur ditt drömyrke funkar och verkar utan att egentligen behöva ha någon som helst erfarenhet i det (man får inte betalt, men lyckligtvis finns CSN som täcker det mesta). I detta inlägg tänkte jag ge mina tips för hur du bör gå tillväga för att säkra din drömpraktik men även hitta ditt drömjobb efter studierna!

1.) Våga söka!

Lite klyschigt kanske men du anar inte hur många som blir begränsade av detta. Det är väldigt likt de flestas val vid studier efter gymnasiet – många känner att de aldrig kommer komma in på sin drömutbildning så de söker inte ens. Detta är ett superlätt misstag att göra så ha det i åtanke och våga söka!

2.) Varje liten erfarenhet hjälper!

Om du har varit elevskyddsombud på gymnasiet eller haft en spännande prao i åttan så bör du nämna detta, oavsett hur förbigående du tycker att det verkar – varje punkt på CV:et är viktigt.

3.) Personliga brevet är viktigast!

Ditt CV är superviktigt, men fokuset måste vara på det personliga brevet. Med ditt CV är målet att snabbt få en överblick över dina bedrifter och erfarenheter, men ditt personliga brev så går du in i detalj kring en massa olika aspekter. Det gäller att inom några rader visa på varför du är den ideela kandidaten genom att berätta vad du kan tillföra och vad du vill få ut ur tjänsten. Kort sagt så måste man balansera en fin linje mellan självsäkerhet och lite ödmjukhet!

4.) Glöm inte kontakter!

Jag är inte den största supportern av att få jobb via kontakter, jag föredrar jobbmöjligheter som man har lyckats få genom ren kompetens och bedrift. Men det går inte att förneka att ibland kan detta uppnås genom att man känner någon som vet hur du är som person och anser därför att du har rätt kompetens för jobbet. Så se till att knyta kontakter oavsett var det må vara. Jobbar du i en butik eller i ett café så kan du alltid se till att få referenser från chefen eller kanske träffar du en mysig kund som söker efter nya medarbetare!

5.) Realistisk men optimistisk!

Som den första punkten säger – våga söka.. men glöm också inte att vara realistisk och förstå att du kommer kanske inte få ett chefsjobb direkt efter studierna eller en drömtjänst. Man måste vara medveten om att det finns många som kandiderar om just den tjänst som du är intresserad utav och att det kommer finnas tillfällen i livet där man måste acceptera att allting inte går enligt plan. Men däri ligger också spänningen – våga öppna upp för att det kanske kommer något ännu bättre istället, eller så sker något som du inte planerade men som visar sig vara just det rätta för dig! Min poäng är att du alltid bör försöka vara optimistisk och positiv kring sådana här saker eftersom att det kan verkligen hjälpa dig hitta det som funkar för dig!

Hoppas att dessa tips hjälper vid jobbsökandet och att ni hittar ert drömyrke och/eller er ultimata och bästa praktikplats!

Ha det allra bäst och lycka till!

//Ismar, masterstudent i rättssociologi

mars 12, 2021