Hur det är att vara Karnevalist!

Hej allesammans! 🙂

Eftersom jag senast tog upp ämnet om Lundakarnevalen så tänkte jag nu skriva om hur det är att vara karnevalist! Det förra inlägget handlade väldigt mycket om historian bakom karnevalen och vad där finns för möjligheter. Idag tänkte jag berätta om hur min resa sett ut för att bli karnevalist och vad förberedelser som vi gör inför Karnevalen.

I början av februari ringlades en lång kö längst med hela Lundagård. Folk har varit oerhört peppade på detta och det byggs alltid upp en viss spänning inför uppropet. En oftast relevant fråga i detta fallet är: när ska du börja köa? Väl inne på AF Borgen, där alla sektioner har varsin monter, går du runt och minglar. Tillslut väljer du ut några sektioner som du kan tänka dig arbeta för och sedan får man spänt vänta på besked!

Nere vid Kemicentrum ligger även Karnevalcentralen

Beroende på om du “bara” vill söka till att bli karnevalist eller om du också vill lägga vantarna på en biljett till karneveljen kommer det svaret att variera. Vad jag har hört så började folket köa redan vid 12 tiden natten till söndagen då uppropet var. Själv var jag inte en av de som kämpade ute i kylan utan jag gick dit någon gång på eftermiddagen.

Karneveljen kan ses som startskottet på förberedelserna inför Karnevalen. Ett tusental karnevalister vallfärdar till arenan där kvällens aktiviteter hålls. Väl där är alla sektioner representerade och sitter gemensamt och njuter av all show och spex som kvällen har att erbjuda, och när allting är slut är det stor fest!

Här byggs bodarna som vi sedan ska styla i det tema som vi valt.

Inom den sektion som jag tillhör så skulle man väl kunna säga att jag är en form av arbetsledare. Tillsammans med min kompis Emma så har vi ansvar för 20 karnevalister som är indelade i arbetslag och som ska jobba under karnevalen. Fram tills det att karnevalen väl drar igång är vårt jobb att skapa en känsla av gemenskap. Många i vår grupper kommer från väldigt många olika fakulteter har aldrig setts tidigare. Man lär känna nya vänner. Saker som vi gör är att spela kubb och brännboll, ha sittningar, ha cykelfester, spåna på idéer om vad vi vill göra med vår bod där vi kommer sälja alla varor. Det är en massa saker att göra men det är väldigt kul samtidigt!

Väl inne på området finns där vägvisning till alla sektioner.

All denna info kan kanske kännas överväldigande. Jag skulle rekommendera alla, om så tillfälle ges, att gå med i karnevalen. Man är en del av något fantastiskt och skapar minnen för livet! Till nästa gång kommer jag ha betydligt fler bilder på när vi håller på att styla vår bod och förhoppningsvis massa annat!

Vi hörs!

Adam