Hur är det att vara aktiv i studentorkester? – En kort intervju!

Hej! Idag hade jag tänkt skriva lite om hur det är att vara med i de mer musikaliska delarna av studentlivet i Lund! Det finns ju en hel del att engagera sig i så länge du känner dig intresserad av det! Det finns till exempel studentkörer, studentorkestrar och även spex där det finns möjlighet att sjunga, spela i bandet eller i orkestern.

Personligen har jag inte varit så aktiv inom musiklivet, men därför tänkte jag fråga en av mina närmaste informationskällor som jag har tillgång till. Nämligen min kompis, kursare och korridorkamrat (hon har många titlar) Katja!

Katja som spelar på sin tvärflöjt på orkesterresa!

Katja och jag träffades när vi började i samma klass på psykologprogrammet. Vi blev kompisar efter några veckor och några månader senare tipsade jag henne om att flytta in i min korridor på Delphi. Hon sökte den via AF Bostäder och flyttade in någon månad senare. Sedan dess har vi blivit ännu närmare! Hon är med i studentorkestern Bleckhornen som grundades 1956! Oftast kan man se orkestern lite här och var i Lund när de spelar i vita “uniformer” med röda detaljer och påhittiga hattar! De spelade till exempel på psykologprogrammets Siegvaldsbal 2023.

En intervju med Katja om studentorkestern Bleckhornen:

Hur länge har du varit med i orkestern?

– Jag har varit med i orkestern i drygt två år!

Varför valde du att gå med?

– Jag valde att gå med för att jag älskar musik och alltid har spelat i orkester. Trots att jag slutade i orkestern som hörde till Kulturskolan kunde jag fortfarande spela tillsammans med andra!

Vad får man gör som aktiv i en studentorkester?

– Som aktiv i studentorkester får man göra massa kul saker, såklart gå på rep (repetitioner) vilket är väldigt kul i sig, men spelningar är också väldigt roligt! Särskilt kul är det att spela på baler, då publiken är extra taggad! Utöver att spela och repa har vi sittningar, åker på orkesterfestival, utomlandsresa och mycket mer!

Vad är det roligaste med att vara med i din studentorkester?

– Det roligaste med min orkester är att jag får ett tillfälle att träffa massa folk som också är intresserade av musik! Jag älskar även att det inte är så seriöst, vi spelar för att det är kul!

Vad krävs för att gå med?

– Det krävs ingenting! Vissa som kommer på rep har aldrig tidigare spelat ett instrument. Det som krävs är ett intresse av musik eller dans (om du är sugen på att gå med i Balettenbaletten)!

Engagera dig!

Katja i sin orkesterutstyrsel!

Utöver Bleckhornen finns även andra studentorkestrar i studentstaden som exempelvis Alte Kamereren som är några år yngre och grundades 1964! Likt Bleckhornen spelar de på flertalet tillställningar och ger mycket liv till Lund!

Om du känner dig peppad och spänd på att gå med i något musikaliskt sammanhang i Lund så uppmanar jag dig starkt att göra det! Det finns, som sagt, många roliga och fina sammanhang att ta del av oavsett om du vill ha en mer kravlös eller avancerad fritidsaktivitet!

Tjolahopp!

/Nicole, psykologstudent